Een zetje nodig? Zo blijf je gemotiveerd om steeds weer te gaan zwemmen

Het is steeds iets eerder donker en er is geen ontkomen aan, de dagen worden korter. Gelukkig is het weer nog aangenaam, maar ook dit duurt niet lang meer voor. Het kan natuurlijk ook niet uitblijven, de herfst komt eraan. Voor sommige mensen betekent dit ook dat ze het dan weer wat lastiger vinden om na een drukke dag te gaan sporten. Natuurlijk is zwemmen goed en gezond en ook nog eens heel leuk. Maar als het binnen lekker aangenaam is, kan het toch lastig zijn om van die heerlijke bank af te komen… Voor wie dit voor wil zijn, las ik een paar nuttige ‘sportmotivatietips’ op Famme. Doe er je voordeel mee!

  1. Leg je sportkleding klaar
    Hier had je misschien niet zo gauw aan gedacht, maar het het klaarleggen van je zwemkleding schijnt een gouden tip te zijn. Reden? Zo is er echt geen ontkomen meer aan. Ga je ‘s ochtends sporten? Leg dan de avond ervoor alvast een setje klaar! Wil je na je werk trainen? Leg ook dan alvast ‘s ochtends je kleding klaar. Ook een fijne tip: zorg voor fijne, prettig dragend en leuke zwemkleding. Ook dat maakt het sporten al stukken aangenamer.
  2. Bedenk hoe je je na het zwemmen voelt
    Zoals wij eigenlijk allemaal weten, voel je je vaak energieker na het sporten dan ervoor. Het is dan ook goed om te bedenken hoe je je na een een bezoek aan het zwembad voelt. Door de endorfine die vrijkomt in ons lijf door beweging voelen we ons minder gestrest en juist meer euforisch. Houd die gedachte dus in je achterhoofd en naar het zwembad gaan wordt een stuk makkelijker.
  3. Lees ook: Dit is waarom je het af en toe eens anders moet doen…

  4. Zet het in de agenda
    Zorg ervoor dat je elke week weer in je agenda zet welke dagen (plus tijdstip) je wil gaan zwemmen. Zo wordt het veel meer een onderdeel van je leven, net als werken en de boodschappen doen. Zet dus vooral ook je trainingen op een to-do list en vink ze af. Uiteraard alleen als je ook daadwerkelijk hebt gezwommen, jezelf voor de gek houden heeft natuurlijk geen enkel zin.
  5. Wissel af
    Wanneer je keer op keer dezelfde workout doet, weet je na een paar keer precies wat je kunt verwachten. En wanneer je weet wanneer het zwaar wordt en je er echt aan moet geloven, haak je misschien wel af. Het is daarom goed om je trainingen af te wisselen. Overigens niet alleen voor je motivatie, maar ook voor je lichaam. Zo focus je je op verschillende delen! Ps. Je kunt afwisselen in je training, maar je kunt ook een keer banenzwemmen als je altijd aquasport of andersom natuurlijk.
  6. Wees niet te streng voor jezelf
    Nu klinkt dit allemaal misschien wel heel zwaar en als een ‘moeten’. Maar eigenlijk het belangrijkste is dat je niet te streng bent voor jezelf. Een periode even minder zwemmen is ook echt niet erg, maar probeer dan wel te voorkomen dat je uiteindelijk helemaal niet meer naar het zwembad gaat.
  7. Het is leuk!
    En de laatste die eigenlijk geen nadere uitleg behoeft: zwemmen is leuk he! Als je echt alleen denkt dat het moet, is het steeds weer een martelgang. en dat kan natuurljk nooit de bedoeling zijn. Soms heb je even een extra zetje nodig. Maar als je dan eenmaal in dat water ligt, wil je toch niet meer anders?




Sera Dataduiker