Dit is waarom je blij mag zijn als slapen één van je kernkwaliteiten is!

Joop Zoetemelk zei het al: ‘De Tour win je in bed’. En Zoetmelk kan het als winnaar van de Tour de France weten. De succesvolle Nederlandse wielrenner was daarmee één van de eerste topsporters die het belang van een goede nachtrust benadrukte. En terecht. Slaaptekort heeft een nadelig effect op ons. En dan hebben we het niet alleen over topsporters, het heeft ook een nadelig effect op ons dagelijks leven en dus ook op ons werk. Het ondermijnt precies de vaardigheden die je als professional elke nodig hebt om optimaal te presteren.

‘Ben je een goed slaper?’

Het is niet een gebruikelijke vraag aan je collega’s of tijdens een beoordelingsgesprek: ‘Ben je een goed slaper?’. Toch is het wel een hele relevante vraag. Het vermogen om te focussen op resultaat, om de zaken van verschillende kanten te kunnen bekijken en om steun te kunnen bieden aan collega’s vraagt aandacht, concentratie, inzicht, creativiteit en een goed geheugen. En laten dit nou allemaal zaken zijn die juist gedijen bij een goede nachtrust. Te weinig nachtrust betekent dus niet alleen dat de dag even wat langer duurt dan voor je collega’s, op den duur heeft het echt een negatieve invloed op je prestaties.

Schijnproductiviteit

Volgens Jeff Bezos, CEO van Amazon, wordt het slapen door veel werkgevers en -nemers te veel onderschat. Vaak wordt gedacht dat het goed is om nog even door te werken, om die late shift maar een keer extra te draaien, toch nog even de les voor morgen door te nemen, nog even een paar mailtjes klaar te zetten. Het laat zien dat je betrokken en loyaal bent. Niet is minder waar! Volgens Bezos is dit namelijk absoluut uit den boze. De extra uren die je werkt, gaan ten koste van je slaap of van het vermogen om goed te kunnen slapen. En dus levert dit ‘extra werk’ een schijnproductiviteit op. Slapen is namelijk noodzakelijk om het lichaam en de geest te laten herstellen en tot rust te laten komen. Het geeft nieuwe energie en die komt zeker weer goed van pas tijdens het werk.

En voor wie toch even een dipje heeft, lees ook: Koffie, koffie, lekker bakje koffie!

Tips

Kwaliteit gaat dus boven kwantiteit. En om meer rust te creëren voor medewerkers geeft Bezos een paar tips.

  1. Spreek vaste tijden af waarop medewerkers niet op kantoor mogen komen en niet bereikbaar mogen zijn.
  2. Zorg dat e-mail buiten werktijden niet wordt doorgestuurd naar de telefoon van medewerkers.
  3. Stel een e-mailvrije vakantie verplicht.
  4. Promoot smartphone vrije avonduren.
  5. Faciliteer een middagdutje. Serieus? Ja! En weet je waarom? Tijdens deze slaap wordt het kortetermijngeheugen gewist en zodoende ontstaat ruimte om nieuwe informatie op te slaan. Een powernap van 20 minuten doet al wonderen.

En mocht je denken dat dit laatste heel revolutionair is? Sorry. Einstein, Napoleon en Churchil waren je al voor. Zij deden aan een powernap, Da Vinci sliep zelfs om de 4 uur. Maar misschien is dat laatste nou weer niet zo’n goed idee.

En voor wie nog wat slaaptips wil:

  • Ontwikkel een vast slaapritme door ’s avonds altijd rond dezelfde tijd te gaan slapen en ’s ochtends op te staan op een vaste tijd (Let op! ook in het weekend…).
  • Gebruik zo min mogelijk producten met stimulerende middelen zoals koffie, thee chocolade, sigaretten en alcohol. Door alcohol slaapt u onrustiger.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging (zwemmen), maar doe dit niet vlak voor het slapen.
  • Zorg voor een schone en frisse slaapkamer die continu geventileerd is. Tijdens het slapen adem je zuurstof in en komt CO2 vrij door het uitademen. Als er te weinig zuurstof in de kamer is kan benauwdheid ontstaan en kan je juist versuft, moe en met hoofdpijn wakker worden.
  • Zorg dat de slaapkamer rustig is (geen geluiden), desnoods door middel van oordopjes.
  • Zorg dat de slaapkamer tijdens het slapen donker is, te veel licht in de slaapkamer verstoort het slaapritme.
  • Probeer te ontspannen voor het slapen gaan door bijvoorbeeld te lezen of een warme douche te nemen, in de regel is dit dus niet door nog ven te werken.