Rugklachten? Zwemmen heeft een masserende werking!

Zitten is het nieuwe roken… Oftewel, veel zitten is slecht voor de gezondheid. Door een zittend bestaan en steeds minder lichaamsbeweging, raakt ons lichaam uit balans. Wij mensen zijn eigenlijk gemaakt om te bewegen, een inactieve leefstijl zorgt dan ook voor lichamelijke ongemakken. Erg vervelend natuurlijk, maar in de meeste gevallen is er wel iets aan te doen. Wat dacht je van zwemmen?

A-specifieke rugklachten

Niet voor niets kampt meer dan 20% van de Nederlandse mensen regelmatig met rugklachten. Hierbij is het wel belangrijk om een verschil te maken tussen rugklachten die echt aan specifieke problemen zijn toe te schrijven, zoals een hernia of een probleem met de wervels. En rugklachten waarbij de oorzaak minder duidelijk zijn, de a-specifieke rugklachten. Deze worden vooral veroorzaakt door gespannen spieren. Door het continue aanspannen raken deze steeds slechter doorbloed en worden daardoor steeds stijver. Het gevolg, uitstralende pijn waardoor bewegen nog lastiger wordt. Stress en spanning kunnen zich vervolgens nestelen in de rug, met alle gevolgen van dien.

Vicieuze cirkel

Om de vicieuze cirkel te doorbreken en de doorbloeding van de rugspieren te verbeteren, is het belangrijk om te gaan bewegen. Het zwembad biedt dan dé oplossing. Op het ‘droge’ krijgt het lichaam te maken met de zwaartekracht en harde klappen op het lichaam waardoor het lichaam te zwaar wordt belast. In het water heb je daar door de opwaartse kracht natuurlijk niet mee te maken. Tevens heeft het warme water ook nog eens een extra positieve invloed op de doorbloeding van de spieren. Daarnaast heeft het water een masserende werking. Door de golvende beweging die het water maakt, krijgen de spieren ook nog eens een ontspannende massage.

Lichaamsbesef

Vooral de aquasporten zijn erg geschikt voor mensen met lage rugklachten. Men staat rechtop in het water waardoor er nauwelijks spanning op de rugspieren zal optreden. Hierdoor kan (uiteraard binnen de pijngrens) aan het gehele spierstelsel worden gewerkt, waardoor de rugklachten langzaam zullen verdwijnen of draaglijker worden. Wel is het belangrijk dat de bewegingen tijdens het aquasporten rustig worden uitgevoerd. Soms gaat het er tijdens deze lessen pittig aan toe en is er geen tijd om te letten op een goede lichaamshouding. En juist het bevorderen van het lichaamsbesef (het corrigeren van een verkeerde houding), is belangrijk om (volledig) van de rugklachten af te komen.

Specialist

Bewegen in het water kan dus heel goed rugkachten verhelpen. Door te zwemmen wordt het lichaam getraind (en de doorbloeding verbeterd), maar wordt de rug niet te zwaar belast. Het herstel na de inspanning gaat ook sneller. Daarbij is zwemmen goed voor de algehele gezondheid en dat is dan natuurlijk ook mooi meegenomen. Bewegen, en vooral zwemmen, wordt dan ook vaak aangeraden bij rugklachten. Uiteraard mits er geen contra-indicaties zijn. Is de pijn in de rug te erg of bij twijfel over de klachten, moet natuurlijk altijd een specialist worden geraadpleegd.

Deze blog is gebaseerd op een blog van Michael van Houwelingen ‘Zwemmen met rugklachten’. Michael van Houwelingen is initiator van Eerlijk Sportadvies, een kennisplatform over sport, voeding en leefstijl en schrijft regelmatig over zwemmen.




Hellebrekers