Nieuwe TikTok-trend uit Brazilië: een mix van humor en authenticiteit

Het is een eenvoudig concept: pak een grappig blooperfilmpje en plaats je eigen video over je product of dienst erachteraan, precies op het moment dat het fout gaat in de bloopervideo. Deze nieuwe TikTok-trend begon in Brazilië, waar lokale ondernemers op een unieke manier hun producten wilden promoten. Maar het wordt steeds vaker gebruikt en met succes.

Humor en authenticiteit

De grappige, toegankelijke en vaak authentieke advertenties vormen het perfecte recept voor viraal succes op TikTok, het platform waarop de Braziliaanse marketing momenteel een mega-trend is. De belangrijkste doelgroep van TikTok is Generatie Z. Deze generatie is kritisch: om indruk op hen te maken, moet je authentiek en origineel zijn. Wat opvalt aan de Braziliaanse marketing is dat de video’s helemaal niet gepolijst zijn en juist zo eenvoudig zijn dat ze eigenlijk knullig overkomen. Juist dat is de charme van deze trend, het is een mix van humor en authenticiteit die perfect aansluit bij Gen Z.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Kleine en grote bedrijven

Waarom werkt deze marketingstrategie zo goed? Ze spelen in op onze nieuwsgierigheid, de eerste seconden trekken direct onze aandacht en vervolgens wil ons brein weten hoe het afloopt. Dit vergroot de kans dat we de video helemaal bekijken, waardoor de impact van de boodschap toeneemt. Dit laat maar weer zien dat humor wonderen kan verrichten. De video’s slaan enorm goed aan op TikTok, maar worden inmiddels ook ingezet op andere sociale mediaplatforms. Het is dus een ludieke manier voor kleine organisaties om in de schijnwerpers te komen. Maar ook grote namen zoals HEMA, Gamma, Bol.com, Schiphol en DHL doen mee aan de trend. Benieuwd hoe het eruit ziet, bekijk deze van de HEMA.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met één van de SocialMediaMonteurs. 

Ben jij klaar om het eens te proberen? Bekijk de gratis infographic ’12 filmtips voor sociale media’ van de Social Media Monteur om goed voorbereid aan de slag te gaan!


advertentie

Hellebrekers