Bewegen bij lage rugklachten: aquasporten

In onze samenleving komen lichamelijke aandoeningen steeds vaker voor. Door een zittend bestaan en steeds minder lichaamsbeweging, raakt ons lichaam uit balans. Wij mensen zijn nou eenmaal gemaakt om te bewegen, een inactieve leefstijl zorgt voor veel lichamelijke ongemakken. Daarnaast gaan we door deze ongemakken nog minder bewegen waardoor de klachten alleen maar verergeren en er een negatieve spiraal ontstaat. Maar meer (en gerichter) gaan bewegen kan deze spiraal gelukkig doorbreken en vooral bewegen in water kan helpen.

Gespannen spieren

Meer dan 20% van de Nederlandse bevolking kampt regelmatig met rugklachten. Bij sommige mensen is het toe te schrijven aan specifieke problemen, zoals een hernia of een probleem met de wervels. Maar bij de meeste mensen is de oorzaak van de klachten minder duidelijk. Deze klachten noemen we dan ook de a-specifieke rugklachten en kunnen veel onzekerheid oproepen. Want als men niet weet waar de klachten vandaan komen, hoe moeten ze dan opgelost worden? De pijn bij deze rugklachten worden vooral veroorzaakt door gespannen spieren. Deze raken door het continue aanspannen steeds slechter doorbloed en worden daardoor steeds stijver. Met als gevolg dat men nog minder aan beweging gaat doen en de spieren slecht doorbloed blijven en elke beweging steeds moeilijker wordt om uit voeren. Waardoor de rug ook weinig extra belasting kan hebben en stress en spanning zich beter kan nestelen in de rug en de kans ook groter wordt dat de pijn opeens in de rug schiet en de situatie alleen maar erger wordt.

Lees ook: Zwemmen met een liesblessure: wat kan wel en niet?

Aquasporten

Het advies is dan ook om bij rugklachten te (blijven) bewegen. Vooral de aquasporten zijn dan erg geschikt voor mensen met lage rugklachten. Men staat rechtop in het water waardoor er nauwelijks spanning op de rugspieren zal optreden. Hierdoor kan (binnen de pijngrens) aan het gehele spierstelsel worden gewerkt, waardoor de rugklachten langzaam zullen verdwijnen. Wel is belangrijk dat de bewegingen tijdens het aquasporten rustig worden uitgevoerd. Want juist het bevorderen van het lichaamsbesef (het corrigeren wanneer je een verkeerde houding aanneemt), is belangrijk om volledig van de rugklachten af te komen. Bewegen in het water kan dus zeker wonderen voor je rugklachten doen. Het lichaam wordt getraind (en de doorbloeding verbeterd), maar wordt de rug niet te zwaar belast. Je herstelt sneller van de inspanningen en verbetert ook nog eens je algemene gezondheid. Het gevolg hiervan is dat je langzaam de vicieuze cirkel doorbreekt en weer kunt gaan genieten van het leven.

Meer gaan bewegen wordt aangeraden, uiteraard mits er geen contra-indicaties zijn. Wanneer de pijn erger wordt of er zijn twijfels, is het natuurlijk altijd verstandig om contact op te nemen met een specialist.

Deze blog is gebaseerd op een blog van Michael van Houwelingen ‘Zwemmen met rugklachten’. Michael van Houwelingen is initiator van Eerlijk Sportadvies, een kennisplatform over sport, voeding en leefstijl en schrijft regelmatig over zwemmen.




E.B.T.C.
X