15 oktober ZwembadBranche Dag

Gezonde leefstijl? Deze vijf zorgen voor een gezonder leven!

Iedereen wil natuurlijk gezond zijn. Helaas heb je dit niet altijd zelf in de hand, een gezonde leefstijl kan wel helpen om je vitaler, fitter en weerbaarder te maken. Wat kun je dan het beste doen om je leefstijl gezonder te maken? Uiteraard is bewegen heel belangrijk. En dan is zwemmen natuurlijk bij uitstek dé manier om te werken aan je gezondheid. Maar er is meer, Fit.nl geeft 5 belangrijke voorwaarden voor een gezonder leven. Waarbij #5 toch wel de allerbelangrijkste is.

1. Vermijd een stressvol leven

Chronische stress is slecht voor de gezondheid, maar heeft ook invloed op de eetlust en het gewicht. Zo krijgt ongeveer de helft van de mensen geen hap door de keel als ze gestresst zijn, terwijl de andere helft juist meer en ongezonder gaat eten. Te veel stress kan eveneens het herstel na een training ondermijnen. Dit staat spieropbouw in de weg en kan er bovendien voor zorgen dat je gewoonweg minder aankunt en het kan zelfs de kans op blessures vergroten. Ook heeft stress een negatieve invloed op je slaap. En natuurlijk zorgt het voor een niet al te beste stemming, wat weer gevolgen heeft voor allerlei facetten in je leven. Je kunt minder genieten van leuke dingen, bent minder geneigd goed voor jezelf te zorgen, en misschien kost het je moeite om te socializen. Terwijl al deze laatste activiteiten juist stress kunnen verminderen.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Bewegen is gezond. Nog beter? De dag beginnen in het zwembad!

2. Maak van slaap je prioriteit

Slaap is van enorme invloed op onze gezondheid. Onvoldoende en slecht slapen leidt tot slechtere werk- en sportprestaties. Daarnaast vergroot het ook nog eens de kans op ongelukken en gezondheidsrisico’s. En natuurlijk voel je je gewoonweg vermoeider. Ook ben je geneigd ongezonder te eten als je slaapkwaliteit en -kwantiteit verminderen. Je cortisol-levels zijn hoger, wat leidt tot relatief meer buikvet. Ook heeft slaapgebrek invloed op je gewicht; afvallen is bijvoorbeeld een stuk lastiger. Je bouwt minder snel spiermassa op. Je hebt een korter lontje. Je mentale weerbaarheid gaat omlaag. Genoeg redenen dus om je slaap echt serieus te nemen als je gezonder wilt leven.

Hoe pak je deze 5 nu precies aan? Lees Hoe kan ik gezonder leven? 5 tips op Fit.nl voor praktische tips

3. Een gebalanceerd

Wat je eet en drinkt, moet voedzaam zijn en voldoende brandstof geven om de dag comfortabel mee door te komen. Hoe zorg je er nu voor dat je voedingspatroon op orde is? Voor een gezonde leefstijl zou het voedingspatroon van elke sporter of niet-sporter hier dagelijks aan moeten voldoen: groenten, fruit, vezels, vet, koolhydraten en eiwitten. Verder is het belangrijk om voldoende water te drinken, te letten op zout, niet teveel bewerkt voedsel te eten en vooral ook gevarieerd te eten. Het gebruik van voedingssupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt zoals vegetariërs en veganisten 

4. Beweeg voldoende

Uit berekeningen van het RIVM blijkt dat 44% van de volwassenen en ouderen aan de nieuwe beweegrichtlijnen voldoet. Meer dan de helft van de Nederlanders beweegt dus te weinig. Maar beweging is een absolute must voor een gezonder lijf en geest. Je hoeft je echt niet uren per dag in het zweet te werken voor de nodige gezondheidswinst. Gelukkig. Hoeveel moet je dan wel bewegen? De Gezondheidsraad heeft hier richtlijnen voor opgesteld. Voor volwassenen en ouderen luiden de nieuwe richtlijnen als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe daarnaast minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom ook veel stilzitten.

5. Doe wat bij jou past

Heel belangrijk voor als je je leven gezonder wilt maken, is dat je een manier vindt die bij jou past. En dan het liefst de rest van je leven. Kies een vorm van beweging die je leuk vindt. Op die manier houd je het vol en geeft het je energie, en geen stress. Dit geldt ook voor je voedingspatroon. Een snack of patatje kan echt wel af en toe, daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Als je doet wat bij je past, houd je een gezonde leefstijl het makkelijkst vol. Dan is het geen opgave, maar simpelweg jouw manier van leven.

Met dank aan FIT.nl, een platform voor fitness, afvallen en voeding waar een team van deskundigen je op de hoogte houdt met artikelen en oefeningen voor een fitter leven.


advertentie