Lockdown waarschijnlijk verlengd: dit is waarom het zwemmen zo wordt gemist!

Vanavond is er weer een persconferentie. Afgelopen zondag werd bevestigd dat de basisschool en de kinderopvang weer open mogen, maar vanavond na de persconferentie weten we meer. De verwachting is wel dat de lockdown wordt verlengd. Dit zou betekenen dat de zwembaden dus ook niet open mogen. Natuurlijk neemt de behoefte toe om een verfrissende duik te nemen in het water, maar alle zwemfans moeten nog even geduld hebben. In de tussentijd nog even op een rijtje waarom zwemmen zo bijzonder is. Welke ontbreekt hier nog?

  1. Intensieve manier van bewegen
    Afhankelijk van iemands gewicht en de tempo van het zwemmen kan iemand door 30 minuten te zwemmen ongeveer 350 calorieën verbranden. Leuk om te weten: met dezelfde hoeveelheid tijd verbrand je bij andere gematigde activiteiten zoals wandelen 75 kcal, fietsen 180 kcal en rennen 300 kcal. En dan zweet je ook nog het minst…
  2. Heel gezond
    Zwemmen is een geweldige vorm van aerobische oefening die kan helpen om het cardiovasculaire systeem gezond te houden. Wanneer iemand 2 keer per week 30 minuten zwemt, wordt het risico op het ontwikkelen van gezondheidsklachten verminderd. Daarnaast neemt het energieniveau toe, verbetert de circulatie en de stofwisseling gaat het slapen ook beter. En dat laatste is ook heel belangrijk voor een goede gezondheid.
  3. Voor de fanatiekelingen wat tips voor straks: Lekker zwemmen? zo houd je het langer vol

  4. Geeft een natural high
    Bewegen heeft invloed op je hormonen, zo zal ook tijdens je zwemmen de productie van cortisol verminderen waardoor je minder stress ervaart. Daarnaast wordt de productie van endorfine, het bekende gelukstofje, verhoogd. Hierdoor voel je je beter. En afgezien van een glimlach op je gezicht zorgt zwemmen er ook voor dat emoties als stress, angst en depressie afnemen en de perceptie van pijn wordt verminderd.
  5. Minder blessuregevoelig
    Bewegen op een aardbodem zorgt eigenlijk altijd voor druk op gewrichten, met name de heupen, knieën en enkels. Dit kan ongemak veroorzaken, pijntjes verergeren of mensen met gewrichtspijn als zoals artritis belemmeren in het bewegen. Maar dat is niet het geval bij zwemmen, een sport waarbij geen contact is met de aardbodem. Doordat het natuurlijk drijfvermogen van het water het lichaamsgewicht ondersteunt, ontstaat er ook geen druk op gewrichten. Het vergroot ook de totale flexibiliteit, maar ook de balans en houding van het lichaam. Zwemmen wordt daarom ook vaak aanbevolen door fysiotherapeuten als middel om te herstellen van letsel, om algemene pijn te verminderen en om actief te blijven tijdens de zwangerschap.