Vroeger keek ik met mijn kinderen vaak naar Linus. Linus is een jongetje dat woont in Noorwegen en daar met zijn vrienden allerlei avonturen beleeft. Of het nu winter is of zomer, de jongens en meisjes vermaken zich altijd met elkaar. Het straalt een nostalgie uit waar je vrolijk van wordt. Ik heb wel eens overwogen om naar Scandinavië te verhuizen: welke ouder gunt zijn kinderen nou niet zo’n fijne jeugd?
Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.
Wat kunnen wij leren?
Inmiddels ben ik erachter dat ik niet de enige ben. De ‘Scandinavian way of life’ levert veel bewondering op. Het Deense Hygge staat voor een onbeschrijfelijk prettige leefstijl waar we allemaal gelukkig van worden en het Zweedse Lagom brengt je leven in een balans waar iedereen jaloers op is. Ook de opvoeding wordt geroemd. En dat is interessant, want wat zou het zwemonderwijs daarvan kunnen leren? We zetten enkele Scandinavisch opvoedtips op rij.
- Risico’s horen erbij
We zien te veel gevaar en zijn te veel bezig om alle risico’s te vermijden. Uiteraard moet zeker het leren zwemmen veilig zijn en deze veiligheid mogen we nooit onderschatten. Maar dat neemt niet weg dat wij de kinderen misschien wel meer moeten ‘leren ontdekken’. Niet te snel bijsturen, maar laat het de kinderen zelf ervaren wat wel en niet werkt. Je hoort het steeds meer, maar het is ook echt een belangrijk punt in de Scandinavische opvoeding. - Junk pool
Kinderen hebben een enorme fantasie. De kunst is om deze te gebruiken en vooral niet af te remmen. Ga dus niet zeggen dat iets onmogelijk is, dat is natuurlijk killing. Beleving stimuleert kinderen om te ontdekken en te leren. Niet voor niets komen dan ook in Zweden en andere Noord-Europese landen de ‘junk playgrounds’ op: speelplekken met oude bouwmaterialen, kartonnen dozen, stokken, touwen. Met alle materialen die er zijn, kan zoiets natuurlijk ook in het zwembad. Maak er eens een junk pool van.
Lees ook: Die blik van kinderen die zich realiseren ‘ik heb iets geleerd’ is onbetaalbaar
- Minder presteren
Natuurlijk is het fijn als kinderen leren. Als je ziet dat zij stapjes maken en het leren zwemmen steeds beter onder de knie krijgen. Ook kinderen vinden het niet leuk om stil te staan, zij willen verder. Maar het ‘presteren’ steeds benadrukken werkt averechts. Kinderen gaan hierdoor niet beter presteren, sterker nog het kan juist afremmen. Reden ook dat kinderen in Zweden pas in de laatste klas van de basisschool een rapport krijgen. Daarvoor maakt het eigenlijk helemaal niet uit. - Eigen tempo
Geen enkel kind is hetzelfde. Natuurlijk weten we dat allemaal. Toch zijn we wel vaak geneigd om te denken dat kinderen achterlopen als het niet helemaal volgens het boekje gaat. Moeten we niet meer doen? Kinderen leren graag uit zichzelf, maar daarin geven ze zelf het tempo én hun belangstelling aan. Sommige technieken beheerst een kind minder snel, andere misschien weer wel. Of toch niet. Maar eigenlijk is dat geen probleem. Uiteindelijk leert elk kind zwemmen. Op zijn eigen tempo. - Vind het leuk!
‘Als mijn kinderen het naar hun zin hebben, heb ik het ook naar mijn zin’, zeggen veel ouders. Heel herkenbaar, maar het geldt ook andersom. Kinderen zijn erg gevoelig voor sfeer en voelen jouw stemming precies aan. Dus heb jij het naar je zin en vind je het geweldig, kinderen voelen dat meteen. Een grote glimlach aan het begin, is dan al het halve werk. Maar heb jij je dag niet, dan voelen kinderen dat ook. En natuurlijk kan dat een keer gebeuren, maar wees je er dan van bewust.
- Risico’s horen erbij