Junk playground: ‘Kinderen kunnen hun hart ophalen’
Een oud bankstel, pallets, autobanden en spijkers. Het lijkt op het eerste gezicht niet op een speeltuin. Toch is dit precies de plek waar pedagoog Martin van Rooijen graag wil dat kinderen komen. Na vele voorbeelden hiervan in Engeland en Scandinavië is in Nederland nu ook de eerste junk playground,…
Pedagogische tact: zo ontwikkel je ‘bewuste intuïtie’
Elke lesgever – of je nu in het klaslokaal staat, zwemles geeft of andere begeleiding biedt – kent het belang van de juiste interventie op het juiste moment. In zijn boek Pedagogische tact onderzoekt Luc Stevens hoe lesgevers een ‘bewuste intuïtie’ kunnen ontwikkelen, die hen helpt om in de omgang met leerlingen…
Daag jezelf uit: zeg eens niet niet…
Niet aan de lijn hangen, niet rennen, niet steeds onder water gaan, niet duwen, niet zo schreeuwen, waarom sta jij nog niet op de kant? Komt de boodschap nog wel aan bij kinderen als ze deze feedback van jou ontvangen? Of zijn ze hier inmiddels al Oost-Indisch doof voor? Vaak…
‘Ons doel is om kinderen te helpen hun potentieel te benutten’
Het diepe vertrouwen in het potentieel van ieder mens vormt de kern van het werk van Ellen Emonds. Met haar jarenlange ervaring als leerkracht en procesbegeleider binnen het (ervaringsgerichte) onderwijs helpt ze organisaties om welbevinden en betrokkenheid van het kind centraal te stellen, waardoor elk kind zich gezien en gehoord voelt. Haar…
‘Dag van de leraar’: een ode aan de leraar en lerares
Morgen is het de ‘Dag van de leraar’. Volgens het woordenboek is een leraar of lerares iemand die kennis of vaardigheden overbrengt op anderen. Hoewel dit klopt, is het in de praktijk zoveel meer dan dat. Je begeleidt kinderen op hun unieke leerroute, wat een van de mooiste en meest…
Inspireer en ontwikkel: kom ook blijtanken!
Wil jij even ontsnappen aan de dagelijkse routine en jezelf laten inspireren door nieuwe inzichten? Kom dan naar het beursplein van de ZwembadBranche Dag, spreek collega’s en volg interessante sessies. Leer bijvoorbeeld hoe je nieuwe collega’s succesvol begeleidt met praktische tips voor een effectief begeleidingsplan of ontdek de vernieuwende ‘Junk…
Eerste kennissessies ZwembadBranche Dag bekend!
Nog precies 5 weken en dan komt de branche weer samen tijdens de ZwembadBranche Dag. En natuurlijk kun je naast het uitgebreide beursplein en de vele horecapunten ook weer diverse kennissessies bezoeken om inspiratie op te doen. Vandaag lichten we de eerste twee toe. Wil jij meer weten over hoe…
Is het voor een cijfer?
In de zomervakantie heb ik het boekje ‘Is het voor een cijfer?’ van Johannes Visser gelezen. De tagline is ‘hoe jongeren meer kunnen leren zonder stress’. Het spreekt mij aan omdat ik merk dat ik aan het veranderen ben. Waar ik altijd lekker ging op structuur, systeem, doelstellingen, beoordelen en volgens mijn kinderen in…
Heb jij ZwembadBranche #94 al gelezen?
Het is weer zover: vanaf vandaag valt de juni editie van ZwembadBranche weer bij [bijna] alle professionals uit de zwembranche in de bus. Deze editie staat weer boordevol artikelen en columns over ontwikkelingen en actuele thema’s uit de zwembranche die je heerlijk op je gemak in de vakantie kunt lezen….
Hoe voorkom je schaamtegevoelens bij kinderen?
Als zweminstructeur werk je dagelijks met kinderen die nieuwe vaardigheden leren en dus ook regelmatig fouten maken. Natuurlijk mag dat, maar hoe ga je daarmee om? Waarschijnlijk ben jij je er niet van bewust, maar het kan zijn dat jouw reactie schaamtegevoelens oproepen. En is dat dan nog wel effectief?…