Samen een sport beleven is natuurlijk altijd leuk. Zeker ook als het in de vorm van een evenement is. Maar het is niet alleen leuk een sportevenement kan ook een grote maatschappelijke impact hebben, zo constateerde het Mulier Instituut. Sportevenementen bieden deelnemers een podium om te presteren. Maar het biedt ook liefhebbers vermaak (en wellicht ook inspiratie om ook te gaan zwemmen), medewerkers (en misschien ook wel klanten) een unieke ervaring om er aan bij te dragen en sponsoren en politici een gelegenheid om hun betrokkenheid bij het zwembad te tonen. Ik zeg: win-win-win-win…!
Positieve effecten
Dit waren de uitkomsten uit het rapport ‘Creating social impact with sport events’ dat het Mulier Instituut en de Universiteit Utrecht samen opstelden. Doel van het onderzoek was de bestaande kennis over de maatschappelijke impact van sportevenementen in kaart brengen. Gekeken is naar grote sportevenementen zoals een WK of Olympische Spelen, maar ook naar meer lokale evenementen. Een belangrijke onderzoeksvraag was het ‘demonstratie-effect’? Ofwel: gaat iemand na het zien van het het winnen van goud door een topzwemmer als Ranomi Kromowidjojo op tv, zelf ook baantjeszwemmen? Dit is niet helemaal het geval. Als er al mensen door gaan sporten, dan is dat vaak tijdelijk, zijn dat zelden mensen die voorheen inactief waren. Toch zien we dat de sportsector als geheel (accommodaties, verenigingen, bonden) wel positieve effecten ondervindt.
Lees ook: Nieuwe doelgroep, evenementzwemmers
Goed doel
Als we kijken naar de effecten van lokale evenementen dan kun je wel stellen dat een evenement in het zwembad hoe dan ook het zwembad op de kaart zet. Het is een manier om mensen naar het zwembad te krijgen, als deelnemer of als toeschouwer, én het is een manier om de politiek concreet te betrekken bij het zwembad. En dat kan later ook altijd nog eens van pas komen. Maar ook kun je het gebruiken om in aanloop er naartoe mensen naar het zwembad te krijgen door bijvoorbeeld clinics te organiseren ter voorbereiding. En natuurlijk is het een mooie gelegenheid om het zwembad via de sociale media, maar zeker ook niet te vergeten het ‘lokale suffertje’, weer even onder de aandacht te brengen. En door het te koppelen aan een goed doel geef je het evenement ook nog een extra maatschappelijke dimensie. Denk bijvoorbeeld aan de Wintertijd Challenge elk jaar in oktober. Maar er zijn genoeg momenten te bedenken dat je een dergelijk evenement, gekoppeld aan een goed doel, kunt organiseren. Bijvoorbeeld tegelijk met andere landelijke evenement zoals de City Swim?
Tips
Begint het te kriebelen en wil jij aan de slag? Het Mulier Instituut bekeek ook welke strategieën je kunt volgen om zoveel mogelijk van die positieve sociale effecten te creëren. Bij deze een aantal nuttige tips:
- Zorg er in de planning proactief voor dat de organiserende stad profiteert van het evenement. En maak het evenement duurzaam.
- Leg verbindingen met bestaand beleid en organisaties, en institutionaliseer deze.
- Betrek stakeholders (burgers en burgerorganisaties) in het gehele proces, zodat je ieders belangen behartigt.
- Gebruik betrouwbaarheid, betrokkenheid, prestaties en transparantie om goed bestuur en juiste besluitvorming zichtbaar te maken.
- Verbind diverse terreinen (muziek, theater, sport) om een breder publiek te bereiken en zo een breder sociaal effect te bewerkstelligen.
- Besteed aandacht aan de vraag of de publieke of de private sector een voortrekkersrol moet spelen om het proces van verbetering te leiden.