Ziek en toch zwemmen? Doe de nek-check

Het is weer zover, er heerst een griepepidemie. Waar normaal gesproken iedereen antwoordt als je zegt dat je ziek bent met ‘het heerst’, heeft men nu echt gelijk. Als je ziek bent is het advies: rust houden. Mag je dan wel een duik nemen in het zwembad? Koorts zweet je er toch lekker uit? Dat dus zeker niet, wanneer je ziek bent moet je heel erg uitkijken. Wat mag je wel en wat mag je niet?

Griepje of verkouden?

Als je ziek bent is je immuunsysteem verzwakt en heeft je lichaam alle energie nodig om beter te worden. Maar het is niet gezegd dat je niet mag sporten als je je niet lekker voelt. We zijn gauw geneigd om een verkoudheid een griepje te noemen, of andersom. Maar het zijn twee verschillende ziekten. Een verkoudheid beperkt zich tot keelpijn, loopneus en hoofdpijn. Griep is een virusinfectie die wordt veroorzaakt door een bepaald soort virus, het influenza- virus. Het leidt tot hevigere symptomen die meestal ook het gehele lichaam betreffen. Symptomen zijn: koorts (39-40 graden), een gevoel van algehele vermoeidheid en echt ziek zijn, rillingen, spierpijn, hoofdpijn en hoesten.

De nek-check

Het is belangrijk om het onderscheid te maken want met een verkoudheid kun je doorgaan met sporten, maar met een griep onder de leden zeker niet. Hoe weet je nu of je een griepje hebt of verkouden bent? Heel simpel: doe de nekcheck. Je bent namelijk verkouden als de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek zijn gelokaliseerd -zoals neusverkoudheid, oorpijn en keelpijn- en je geen koorts hebt. Sporten is dan toegestaan. De eerste 2-3 dagen dan wel op een lager pitje. Heb je ook last van griepverschijnselen zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn dan is geldt het nadrukkelijke advies om niet te sporten.

Voorzichtig

Wie doorgaat bij een griepje loopt de kans dat het afweersysteem wordt ondermijnd waardoor je vatbaarder wordt voor een (andere) ziekte bent. Sporten met koorts of met nog aanwezige klachten van de onderste luchtwegen (hoesten, piepen, kortademigheid) kan ook leiden tot een ontsteking van de luchtwegen, zoals een longontsteking of een chronische bronchitis. En hoewel het gelukkig niet vaak voorkomt, moet je ook voorzichtig zijn omdat sporten met koorts een infectie van de hartspier kan veroorzaken. Zelfs als je je weer wat beter voelt moet je nog even rust houden. De basisregel luidt dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd moet rusten.

Lees ook: Gezonder leven? Het begint al met een beetje zwemmen of aquasporten!

Rustig aan

Voel je je toch beroerd en kun je dus niet sporten, maar wil je wel snel weer aan de bak? Je moet enkele dagen (bed-)rust nemen. Eventueel kun je de symptomen verlichten met paracetamol, een neusspray of hoestdrank. Wanneer je ook last krijgt van een bacteriële infectie kan de dokter een antibiotica voorschrijven. In de meeste gevallen knap je hier snel weer van op, maar ga niet weer te snel sporten. Weliswaar voel je je binnen enkele dagen fitter, het lichaam heeft meer tijd nodig voor het volledig hersteld is. Zeker na éen of meerdere dagen koorts is een groot deel spierweefsel afgebroken. Sport je te snel, belast je het lichaam te zwaar. En ook met gevolg dat het prestatievermogen afneemt.

Kortom, luister dus vooral goed naar je lichaam. Doe de nek-check om er zeker van te zijn of je wel of niet een duik mag nemen in het zwembad en doe vooral rustig aan. Om snel weer beter te worden heeft je lichaam alle energie nodig.

Met dank aan Sportzorg

 
 “VConsyst”