Laten we ‘Omzwemmen’…

Enige tijd geleden is er door de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) een nieuw protocol schoolzwemmen gepresenteerd. De gehele branche wachtte dit moment met spanning af: Welke aanscherpingen, stappen, verbeteringen en suggesties waren verwerkt in het nieuwe protocol? Een aantal zwembaden ging er driftig mee aan de slag en leidde uit het protocol af dat er iets moest gebeuren voor kinderen zonder diploma tijdens de vrijzwemmomenten. Hierop werd al snel besloten dat kinderen die geen diploma hebben, voortaan een zwemvestje om moeten tijdens deze momenten.

Een vestje om?

Op zich niks mee mis zou je zo denken. Behalve dat de landelijke media het nieuws niet helemaal nauwkeurig naar buiten brachten. Direct werd er gedacht dat er in het protocol stond dat alle kinderen zonder diploma een vestje om moeten. En gelijk rezen er diverse vragen op en ontstonden er allerlei uitdagingen (ik hou niet van problemen) bij alle oplettende zwemonderwijzers. Wat voor vestje? Zijn de vestjes verplicht bij alle kinderen zonder diploma? Of alleen bij het vrijzwemmen? En als je geen vrijzwemmen hebt? Is dat vestje wel veilig genoeg? Beïnvloedt het niet te veel de ligging? En geven we kinderen niet te veel een stempel met een vestje om?

‘Is er geen mogelijkheid om het vrijzwemmen anders in te richten zodat we de kinderen niet direct in een vestje hoeven te hijsen?’

Vragen

Normaal gesproken blijf ik met dit soort publicaties een beetje op de zijlijn, alleen kan ik mijn mening over dit onderwerp nu niet verborgen houden. Het roept bij mij toch wel een aantal vragen op. Want vrijzwemmen tijdens het schoolzwemmen, wie heeft dat nu nog? Zijn het niet meer ‘begeleide spelmomenten’? En is er niet al een overdracht geweest waardoor alle leerkrachten, begeleiders en zwemonderwijzers al op de hoogte zijn van welke kinderen geen diploma hebben? Plaatsen we kinderen zo niet in een hokje met vestjes en geven we daarmee klasgenoten aanleiding om te pesten? Is er geen mogelijkheid om het vrijzwemmen anders in te richten zodat we kinderen niet direct in een vestje hoeven te hijsen?

Omdenken

Met de huidige ontwikkelingen in onze mooie branche zijn er zoveel andere manieren om deze uitdaging het hoofd te bieden. Het is een kwestie van omdenken. Spelenderwijs lesgeven, beleving, inspelen op het kind, pedagogiek: het zijn onderwerpen die ik al veel (en met plezier) voorbij heb zien komen in diverse columns van fantastische (vooruitstrevende) collega’s in deze branche. Maar wanneer maken we nu echt met z’n allen de stap en gaan we daadwerkelijk omdenken. Of liever gezegd: ‘omzwemmen’?

Wil je meer lezen over het gewijzigd protocol Schoolzwemmen? Morgen verschijnt er een artikel met reacties uit de branche in ZwembadBranche #62 of lees het nu al online

Deze blog is geschreven door Ferdi de Jong, Aquality Training en Advies

 
 RBI Corrosion