23 april ZwembadBranche Dag Belgie

‘Blijf gewoon lekker zwemmen, zo heb je ook nog wat aan je diploma’

Marjorie Meijer is al jarenlang werkzaam in de zwembranche. Als hoofd zwemzaken was zij verantwoordelijk voor de zwemlessen in zwembad De Waterlelie in Aalsmeer, momenteel vervult zij dezelfde rol bij zwembad De Wel in Nieuwkoop. Hoewel dit zwembad kleinschaliger is, zijn de uitdagingen hetzelfde. “Uiteindelijk wil je dat alle kinderen met plezier leren zwemmen en blijven zwemmen. Als medewerkers zijn wij hierbij van belang, maar cruciaal zijn de ouders. Nog te vaak wordt dit onderschat.”

In haar werkzame leven heeft Meijer al menigmaal gesproken met ouders of verzorgers en wat haar steeds weer opvalt, is dat zij weinig idee hebben van wat het leren zwemmen inhoudt. “Zwemles is spannend voor de kinderen, maar zeker ook voor de ouders. Opgelucht zijn ouders dan ook als hun kind progressie boekt, maar het besef dat het dan nog lang kan duren voordat een kind echt klaar is om af te zwemmen is er vaak niet.” Het is een herkenbaar patroon voor Meijer. “Men gaat vol enthousiasme en goede moed van start, maar na een paar lessen begint het klagen. Het is te warm, gedoe met broertjes of zusjes, het past niet in het drukke schema van het jonge gezin. Ik probeer dan altijd duidelijk aan te geven dat wij dit niet kunnen oplossen en dat het nog wel even kan duren, je wil immers geen verkeerde verwachtingen scheppen. Verder benadruk ik ook dat ze rustig met een kop koffie en wifi kunnen wachten en dat er een speelhoek is voor de kleintjes. Voordat je er erg in hebt, is de les alweer voorbij.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Proactief

Meijer kijkt graag hoe zij de ouders er meer en beter bij kan betrekken. Zo heeft zij in het verleden onder meer informatieavonden georganiseerd, helaas zonder het gewenste resultaat. “Er kwam dan maar een handjevol ouders, waardoor ik nog steeds velen niet bereikte. Kennelijk ontbreekt bij hen de urgentie.” Liever ziet Meijer dan ook dat ouders al in een vroeger stadium worden benaderd en ook niet vanuit het zwembad, maar vanuit de branche. “Na al die jaren lukt het ons kennelijk nog steeds onvoldoende om de verwachtingen te managen. De meesten weten niet wat het inhoudt en hebben daardoor een verkeerd beeld. Maar als ouders niet duidelijk genoeg wordt verteld wat het betekent voor zowel het kind als de ouder, kun je het hen ook niet kwalijk nemen dat zij de impact onderschatten. Ouders moeten daarom in een veel vroeger stadium worden voorbereid en uitgelegd hoe een kind leert zwemmen, welke stappen er zijn en wat ervoor nodig is om de volgende stap te zetten. Wat het voor kind en ouder betekent om te leren zwemmen en hoeveel lesuren hier gemiddeld voor staan.”

Lees ook: Vindt het kind de zwemlessen niet meer leuk óf de ouder…

Blije doos

Als het aan Meijer ligt, begint het al bij de geboorte van een kind. “Veel ouders krijgen een blije doos cadeau of gaan in ieder geval al snel naar het consultatiebureau: waarom informeren wij hen dan niet?” Daarnaast zouden volgens Meijer alle ouders die komen voor baby- en peuterzwemmen of hun kind aanmelden en op een wachtlijst belanden meteen al geïnformeerd kunnen worden. “Wij als vakmensen moeten veel pro actiever zijn zodat we ouders voor kunnen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit veel miscommunicatie en dus ook frustratie kan schelen bij alle betrokken partijen. En aangezien elke zwemlesaanbieder hier wat aan heeft, kun je het als branche organiseren. Het zou fijn zijn als er eenduidige communicatie komt waarin alles duidelijk staat uitgelegd, dan hoeft niet iedereen steeds het wiel opnieuw uit te vinden.”

Lees verder in ZwembadBranche #87.

Heb jij nog geen abonnement op ZwembadBranche? Meld je vandaag nog aan via deze link.


advertentie

Dewi Online