Welkom! Wij zijn blij dat je er bent
0 Reacties op Welkom! Wij zijn blij dat je er bent
Gelukkig stoppen al veel zwembaden energie in het welkom heten van nieuwe leskinderen. Vergeet daarbij dan vooral niet de ouders die je er ‘gratis’ bijkrijgt. Ouders spelen namelijk een belangrijke rol in het succes van het zwemlestraject. We willen graag dat ze zich als ambassadeurs van onze lessen gedragen. Dat…
Zo ga jij om met zeurende – of prettig kritische… – zwemouders
0 Reacties op Zo ga jij om met zeurende – of prettig kritische… – zwemouders
Niet alle zwemouders zijn hetzelfde. Met de één kan je goed overweg en met de ander net iets minder. Of helemaal niet. Natuurlijk zijn we niet allemaal zo aardig, meedenkend en relaxed als jij… Maar toch moet je er altijd het beste van maken. Zeker in deze tijd vol onzekerheden….
Vindt het kind de zwemlessen niet meer leuk óf de ouder…
0 Reacties op Vindt het kind de zwemlessen niet meer leuk óf de ouder…
We weten dat bij ieder kind het zwemtraject anders verloopt. Hetzelfde geldt ook voor de begeleiding van het kind en de betrokkenheid van ouders. De ene ouder heeft nou eenmaal meer geduld dan de andere. Uiteraard heeft dit ook weer te maken met meerdere factoren. Zien ouders de zwemles als…
Hulp vragen levert veel meer op
Recent heb ik een collega docente om hulp gevraagd. Eerst voelde ik de neiging om het uit te stellen, ‘nog even zelf proberen’ dacht ik terwijl ik dat natuurlijk al had gedaan. Waarom is hulp vragen soms zo moeilijk? Mijn collega wilde meteen helpen en het was heel fijn om…
In 5 stappen alle communicatie uitingen strak in de huisstijl
In een eerdere blog kon je lezen over het belang van een krachtige huisstijl. En dat het hebben ervan voor een zwembad of zwemschool net zo belangrijk is als voor een multinational. Maar als je dan een huisstijl hebt laten maken, hoe zorg je er dan voor dat die doorgevoerd…
Waarom je ook als zwembad als ‘sterk merk’ in de markt wil staan
‘Wij hoeven niet zo nodig zichtbaar te zijn in de markt. De klanten komen toch wel. We hebben zelfs een wachtlijst.’ Als je dit zo kunt stellen, verkeer je in een gunstige positie. En veel zwembaden en zwemscholen hebben inderdaad een wachtlijst voor hun zwemlessen. Maar hoe zit het met…
Leren als een kameleon of als een vlinder?
In de branche en ons vak als zwemonderwijzer kunnen we gelukkig regelmatig leren en ontwikkelen. Met het privatiseren van de zwemlessen is er veel veranderd. We hebben er taken bijgekregen, werkvormen zijn aangepast, thematiek rondom de zwemles krijgt meer aandacht en ouders zijn regelmatig kritisch op onze houding en ons…
Ben jij ambassadeur van jullie zwemleswerkplan?
Iedere zwemlesaanbieder heeft een ‘zwemleswerkplan’. Er staat in beschreven wat de visie is van de werkgever op zwemles en hoe de lessen in de praktijk zijn georganiseerd. Docenten die ergens nieuw in dienst komen, krijgen dat plan ook uitgereikt. Er wordt getekend voor ontvangst en daarna belandt het in een…
‘Geef kinderen geen voice, maar een stem’: maak het bespreekbaar
In het programma BOOS van Tim Hofman deelden jongeren hun verhalen, uit de tijd dat ze getalenteerde maar ook kwetsbare kinderen waren. In alle media worden nieuwe aangiften, vergelijkbare cases, meningen, insinuaties en heftige emoties gedeeld. Het gesprek kent bezorgdheid, maar ook veel sensatie en discussie. Maar waar is de…
Edwin Top (sportbedrijf Arnhem): ‘Het ene zwembad is het ander niet en dus moet je keuzes maken’
Toen Edwin Top bij sportbedrijf Arnhem begin 2020 werd aangenomen, had hij geen idee dat het zo’n uitzonderlijke start zou worden. Al snel gingen de zwembaden dicht in de strijd tegen corona en werd hij manager van een gesloten zwembad. Maar dat veranderde niets aan zijn missie de exploitatie van…