Met Klimaatje maken medewerkers én gasten het verschil

Een gezonde en vitale samenleving, daar werkt Sportfondsen graag aan mee door mensen te laten bewegen in hun accommodaties. Daarnaast wil men ook dat deze accommodaties duurzaam zijn. Onder het motto ‘een beter klimaat begint bij jezelf’ is het karakter Klimaatje geïntroduceerd. Hiermee wil men samen met medewerkers en gasten juist ook kijken naar kleine inspanningen die samen het verschil kunnen maken.

Hoge energieprijzen

De hoge energieprijzen en de forse inflatie drukken zwaar op de vaste lasten van zwembaden. Hoewel Sportfondsen nog een vast contract heeft bij hun energieleverancier tot aan het einde van 2023, voorziet men wel dat de energieprijzen vanaf 2024 zullen zorgen voor hoge kosten. Daarnaast voelt men ook de verantwoordelijkheid om als organisatie op een goede manier om te gaan met mens en milieu. Kitty van der Valk laat weten hiervoor samen met de gemeenten al veel te hebben geïnvesteerd in verduurzaming van de zwembaden. “De zwembaden die zijn voorzien van zonnecollectoren/-panelen en riothermie draaien nu heel goed op hernieuwbare energie. Dit willen we dan ook zo snel mogelijk uitbreiden. Maar tot die tijd zijn er ook nog zwembaden die voornamelijk op gas draaien en daar willen we nu met minder ingrijpende maatregelen ook energie besparen.”


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Besparingsdoelen

Sportfondsen heeft zich ten doel gesteld om 5% energie te besparen in 2023 en nog eens 5% in 2024. Hiermee wil men niet alleen verduurzamen, maar ook werken aan een toekomstbestendige organisatie. Waarbij Kitty benadrukt dat de organisatie dit vooral ook wil doen samen met de medewerkers en de gasten. Waar deed men nog een moreel appel op de accommodaties, nu wil men dat organisatiebreed iedereen een steentje bijdraagt aan de besparingsdoelen. “We moeten allemaal verstandiger omgaan met gas en elektra, zowel voor de portemonnee als het klimaat. Met het stellen van deze doelen willen we gezamenlijk kijken hoe we dat kunnen doen.” Tijdens workshops met technische experts en de accommodatiemanagers is gekeken aan welke knoppen kan worden gedraaid om zonder investering (in geld) het energieverbruik te verminderen. Vervolgens is met de input hiervan een handleiding geschreven voor alle locaties. “Wat we graag willen is dat iedereen voor zichzelf gaat kijken wat hij of zij kan doen, hoe klein ook. Hierbij gaat het inderdaad om de temperatuur van het water en de douches, maar ook het verminderen van de voorraad voor de (gekoelde) horeca. Het gaat niet om grote toepassingen, maar wel om kleine interventies die bij elkaar het verschil kunnen maken.

Gasten

Naast het betrekken van de medewerkers, worden ook de gasten geïnformeerd en aangemoedigd om minder energie te verbruiken.” Om het project kracht bij te zetten is ook een karakter in het leven geroepen. “Met de nieuwe duurzame collega Klimaatje willen we meer bewustwording creëren en kennis over duurzaamheid delen. Er is materiaal ontwikkeld, zoals posters en stickers, om in de accommodaties aandacht te vragen voor duurzaamheid en op Klimaatje.nl worden duurzame tips gedeeld en verzameld. Zo proberen we het met elkaar beter te maken voor nu en later.”


advertentie

Pomaz