Zit jij nu veel thuis achter de computer? Dit is een juiste werkhouding!

Als je nu thuiswerkt, is je werkplek anders dan je gewend bent. Misschien werk je met meerdere huisgenoten (partner en kinderen) tegelijk, werk je veel vanaf de keukentafel of zit je meer op de bank. Of zit je nu ineens veel meer achter de computer dan anders. Normaal sta je aan de badrand, maar nu ben je meer bezig met lesplannen updaten, evenementen bedenken, communicatieplannen maken, social media bijhouden. Hoe dan ook, een goede zithouding is dan cruciaal. Op Fit.nl geeft Fysiotherapeute Linde van Welzen daarom wat nuttige tips.

Beeldscherm van je computer

Om een juiste houding aan te nemen is het belangrijk dat je beeldscherm op de juiste hoogte staat. Zorg ervoor dat de bovenkant van je beeldscherm op ooghoogte staat. Te veel buigen of strekken in de nekwervels kan problemen geven aan de spieren of zenuwen. Heb je een laptop, dan is een laptopsteun die het toetsenbord iets kantelt een goede aankoop. Daarmee kom je scherm ook iets hoger te staan. Probeer de muis daarnaast zo dicht mogelijk bij je lichaam te plaatsen, zodat je je arm niet te ver hoeft te heffen of strekken. Dit kan een muisarm of RSI-klachten voorkomen. Je beeldscherm staat ongeveer een armlengte van je vandaan. Maak een vuist en strek je arm recht naar voren. Dat is het punt waar je beeldscherm zich ongeveer zou moeten bevinden.

De juiste houding achter je bureau

Houd je rug recht en let erop dat je schouders niet naar voren hangen. Hanteer een zogenaamde trotse houding. Zorg ervoor dat je houding vrij symmetrisch is en dat je met je romp recht voor je beeldscherm zit. Houd verder rekening met de hoogte van je beeldscherm en zit niet te lang stil.

Afstelling bureaustoel

Heb jij een bureaustoel? Stel deze dan goed af.

  1. Zorg ervoor dat de rugleuning rechtop staat en de zitting horizontaal is. De hoogte wordt zo ingesteld dat de bovenbenen ook horizontaal zijn, dus je knieën hebben een hoek van 90 graden. Als de knieën zich hoger dan de heupen bevinden, staat de zitting te laag.
  2. Soms is het mogelijk om de zitdiepte van de stoel in te stellen. De rugleuning kan dan naar voren of achteren worden geplaatst. Stel deze zo in dat er een vuist tussen de voorkant van de zitting en de knieholte past. Op die manier worden bloedvaten en zenuwen niet afgekneld.
  3. Bij een luxe bureaustoel zie je aan de onderkant van de rugleuning een soort ‘bolling’. Dit is de lumbaalsteun (steun voor de onderste ruggenwervels). Probeer deze lumbaalsteun onderin de rug te plaatsen, zodat de onderrug en het bekken meer steun hebben.
  4. Het laatste wat nog kan worden afgesteld is de armsteun. Plaats je vingers op je sleutelbeen en laat de elleboog hangen. De armsteun moet dan net de onderkant van je elleboog raken.

Lees ook: Helemaal Zen door ‘Mindgym’

Varieer je houding

Tot slot misschien wel de belangrijkste tip: varieer in houding. Probeer bijvoorbeeld de muis eens met je andere hand te gebruiken, een stukje te lopen tussendoor, de stand van je benen af te wisselen en af en toe de nek heen en weer te draaien. Een slechte houding kan lichamelijke klachten veroorzaken, maar een statische houding doet dit zeker ook. Er bestaan programma’s voor op je computer die om de twee uur aangeven dat je even iets anders moet gaan doen. Dit kan natuurlijk ook gewoon met een wekker op je mobiele telefoon. Ook zou je eens een zit bal (denk aan een skippybal) kunnen proberen in plaats van de klassieke bureaustoel: hiermee train je je rompspieren en oefen je met een correcte zithouding.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houd je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.





E.B.T.C.