Wereld Diabetes Dag: Zwemmen en diabetes

Het is vandaag Wereld Diabetes Dag. Deze dag werd in 1991 door de Internationale Diabetes Federatie (IDF) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geïntroduceerd als reactie op de alarmerende toename van diabetes over de hele wereld. Wereld Diabetes Dag wordt elk jaar gevierd op 14 november ter gelegenheid van de verjaardag van Frederick Banting die, samen met Charles Best, aan de basis stond van de ontdekking van insuline in 1922. Het doel van ‘Wereld Diabetes Dag’ is aandacht en begrip te vragen voor diabetes onder volwassenen maar ook onder kinderen.

Bewegen!

Mensen met diabetes type 2 (suikerziekte) hebben onbehandeld een te hoog bloedsuikergehalte. Door hoge bloedsuikers kunnen complicaties ontstaan, zoals hart- en vaatziekten, nierziekten en slechtziendheid. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om diabetes type 2 te krijgen. Bewegen is daarom goed, het verkleint de kans op diabetes 2. Maar ook als je diabetes hebt is het goed, het vermindert namelijk de lichamelijke klachten. Wij schreven ook al eerder over het leefstijlprogramma’s Keer diabetes2 om waarmee je door voeding en bewegen zelfs minder medicijnen hoeft te slikken of helemaal niet. Kortom bewegen is goed voor mensen met diabetes. Zwemmen is dan uiteraard bij uitstek een prettige manier van bewegen. Hierbij enkele tips voor bewegen met diabetes.

  • Draadloze insulinepomp
    In plaats van een spuit kun je een pomp gebruiken. Hiermee kun je een extra dosering geven en het onthoudt hoeveel insuline is afgegeven. Helaas kan je hier niet mee zwemmen. Gelukkig bestaat er ook een ‘draadloze’ insulinepomp. Deze zit direct op de huid en er is geen aparte infuusset met slangetje nodig. Met een ander apparaat kun je het bedienen. Doordat de pomp waterdicht is, hoeft deze niet te worden losgekoppeld voor het zwemmen.
  • Lees ook: Van de medicijnen af voor diabetes 2 door meer te zwemmen en gezonder te eten.

  • Blessure achillespees
    Uit onderzoek is gebleken de achillespezen van mensen met diabetes type 2 bijna tweemaal zoveel afwijkend peesweefsel bevatten als de gezonde groep. Overgewicht en gemiddelde bloedsuiker (HbA1c) bleken de belangrijkste verklaring. Mensen met diabetes type 2 en overgewicht lopen daardoor meer risico op een achillespeesblessure. Om te bewegen is het daarom beter om activiteiten te doen waarbij er minder gewicht komt op je voeten, zoals zwemmen.
  • Snelle suikers bij hypo
    Sommige mensen met diabetes krijgen hypo’s van meer bewegen. Neem daarom altijd druivensuiker mee. Deze snelle suikers helpen bij een hypo. Voel je vaker hypo’s aankomen tijdens het bewegen? Overleg dan met de arts of verpleegkundige. Als je een warkout doet in het zwembad, breng dan ook altijd de instructeur op de hoogte.
  • Samen sporten
    En tot slot als je moeite hebt om je ertoe te zetten: sport samen. Dat werkt als een ‘stok achter de deur’. In een groepje kun je elkaar helpen. Samen sporten kan ook afleiden van de inspanning en maakt het zo makkelijker. Om te zwemmen hoef je natuurlijk geen lid te worden van een vereniging. Zoek je iemand om samen mee te zwemmen? Kijk op de verschillende websites waarmee je een zwemmaatje in jouw buurt kan vinden.

Kijk voor meer informatie over diabetes en bewegen bij het Diabetesfonds.




EasySwim Peuter Survival