Rookvrij buitenbad: hoe doe je dat?
Wel of niet roken is uiteraard iemands persoonlijke keuze. Maar dat roken niet goed voor je is, behoeft geen nadere toelichting. En dat het heel belangrijk is dat kinderen niet beginnen met roken ook. Rookvrije omgevingen dragen hier dan aan bij. Gelukkig zien we dat het aantal speelplekken en sportverenigingen…
Dag van het kind: als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig
Op moederdag antwoordde ik vroeger steevast op de vraag wanneer het kinderdag is, dat het elke dag kinderdag is. Maar gisteren was het echt zover: ‘Internationale Dag van het Kind’. Een dag waar het kind centraal staat en ouders hun kinderen cadeaus geven. Dat laatste vertel ik er thuis even…
Praten met kinderen wordt zo simpeler, effectiever en vooral leuker!
Praten met kinderen is niet zo moeilijk. Praten zodat zij daadwerkelijk je aandacht hebben en gaan luisteren is lastiger. Maar niet volgens ‘How to talk to kids’. Een methode die is gebaseerd op een andere manier van luisteren naar kinderen én praten met kinderen. Die staat voor een betere communicatie,…
Wereld Autisme Dag: inzicht in de wereld van autisme
Vandaag is het Wereld Autisme Dag. Zo’n 200.000 mensen in Nederland hebben een vorm van autisme. Maar wat houdt autisme nu precies in, welke kenmerken horen daarbij en hoe kunnen we beter omgaan met mensen met autisme? Als je mensen met autisme beter wilt begrijpen en ondersteunen, is het belangrijk…
Kind gewend zin te krijgen: niet verwend wel gefrustreerd
Elke zwemdocent kent het moment: je hebt de uitleg nog niet afgerond of het klinkt het al ‘Maar ik wil nú …!’. Terwijl dat vandaag helemaal niet op het programma stond. Gevolgd door een frons, gekruiste armen, of zelfs een theatrale plons in het water. Hoe ga je om met…
‘Mijn kind mankeert niks’
Een vader wil tijdens de les heel graag even met mij praten over de voortgang van zijn zoontje, die nogal tegenzit volgens hem. We bespreken de onderdelen waar zijn zoon moeite mee heeft. Ik stel vragen, probeer goed te luisteren en vooral te ‘verstaan’ wat papa echt bedoelt te zeggen….
De ijzeren driehoek: samen werken aan een ijzersterke relatie
Eén van mijn favoriete podcasts is die van Steven Pont. Hij is ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut en weet dus heel veel over de ontwikkeling van kinderen. Onlangs besprak hij de samenwerking tussen ouders en leraren in relatie tot het lerend vermogen van het kind. Hij noemt het ‘de ijzeren driehoek’ en ik gebruik deze driehoek ook…
Buitenspelen onder druk: wat betekent dat voor de motoriek van onze jeugd?
Onlangs las ik in de krant over de bevindingen van architecten Janna Bystrykh en Sanne van den Breemer. Zij onderzochten meer dan 250 speelplekken in Rotterdam en kwamen tot een schokkende conclusie: speelruimte in steden verdwijnt in een zorgwekkend tempo. Terwijl juist deze plekken essentieel zijn voor kinderen én voor…
Verschillende stijlen: welke herken jij?
Als zweminstructeur wil je kinderen leren zwemmen in een veilige en plezierige leeromgeving. Maar elke lesgroep is uniek en de dynamiek kan sterk beïnvloed worden door de manier waarop kinderen omgaan met uitdagingen, structuur en zelfstandigheid. Net als jouw eigen benadering als instructeur – van overbeschermend tot stimulerend – van…
De gevaren van overschatte zwemvaardigheden en het belang van risicoherkenning
Het behalen van een zwemdiploma wordt door ouders vaak gezien als het definitieve bewijs dat een kind veilig is in het water. Maar Kristine De Martelaer benadrukt dat dit een misverstand is. Kinderen kunnen dan technisch zwemmen, maar veel ouders realiseren zich onvoldoende dat dit niet automatisch betekent dat hun kind…