11 oktober - ZwembadBranche Dag

Dag van het kind: als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig

Op moederdag antwoordde ik vroeger steevast op de vraag wanneer het kinderdag is, dat het elke dag kinderdag is. Maar vandaag heb ik gelijk, het is de ‘Internationale Dag van het Kind’. Een dag waar het kind centraal staat en ouders hun kinderen cadeaus geven. Dat laatste vertel ik er thuis even niet bij, maar vandaag sta ik natuurlijk wel graag stil bij deze dag en denk aan de woorden van Toshiro Kanamori: ‘als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig’. Een leerkracht die zijn leerlingen vooral aanmoedigt om plezier te hebben en te genieten van het leven. Hij is een bron van inspiratie voor het onderwijs en dus ook zeker voor het zwemonderwijs.

Respect

Waar het volgens Kanamori wezenlijk om gaat in het onderwijs -en hoe je van je klas en van je school een hechte gemeenschap kunt maken- is respect voor de rechten van kinderen, voor hun kracht en hun mogelijkheden. Kinderen als volwaardige leden van de gemeenschap hun rol zien vervullen. En wat blijkt dan? Ze beschikken over competenties waar je als volwassene jaloers op kunt zijn. Kanamori geeft in zijn boek ‘Levenslessen van meester Kanamori’ antwoord op de vraag wat de opdracht van het onderwijs moet zijn: leerlingen voorbereiden op het leven, met aandacht voor het individu, de ander én het collectief. Zijn recept voor geluk is dat kinderen zowel hun eigen sterke kanten als die van hun vrienden moeten bevestigen. Klinkt misschien logisch, maar toch is het onderwijssysteem vaak nog zo ingericht dat het ten koste gaat van deze kernwaarden.

Basisprincipes

Kanamori hanteert een aantal belangrijke basisprincipes:

  • Kinderen moeten goed eten en de waarde van voedsel kennen
  • Kinderen mogen er zijn met hun eigen unieke gevoelens
  • Kinderen mogen het lot van hun eigen leven bepalen
  • Kinderen moeten vrij gemaakt worden van de verwachtingen van hun ouders
  • Kinderen moeten kind mogen zijn

Kanamori wil vooral dat kinderen zelf gaan nadenken en goed voor zichzelf en anderen kunnen zijn. In plaats van de gemoederen te sussen, laat Kanamori daarom het verdriet er helemaal zijn. Hij geeft bewust ruimte aan het probleem en vanuit daar ontstaat een grote kracht. Het is belangrijk dat leerlingen met elkaar praten en huilen, elkaar troosten en verbonden voelen met elkaar. Niet door tegen problemen te vechten, maar door ze te accepteren voor wat ze zijn.

Toshiro Kanamori

Kanamori studeerde pedagogiek en filosofie aan de universiteit van Kanazawa. In 1997 ontving hij een onderwijsprijs voor zijn werk en filosofie. Na de Eerste Wereldoorlog had de Japanse overheid één onderwijssysteem. Dezelfde boeken, dezelfde trainingen. De mensen werd de wil van de overheid opgelegd. Enkele ‘vrije leerkrachten’ onttrokken zich aan dat systeem, maar zij werden tijdens de Tweede Wereldoorlog allemaal opgepakt. Kanamori is één van de weinigen die na de Tweede Wereldoorlog de lijn van de ‘vrije leerkrachten’ heeft voortgezet.

Meer weten?

De bekroonde documentaire ‘Children full of life’ biedt een indringend beeldverslag van Toshiro Kanamori, een inspirerende, zeer authentieke leerkracht die tegen de conservatieve stroom in verbondenheid creëert met en onder zijn leerlingen. Lees voor meer inspiratie zijn boek ‘Levenslessen van meester Kanamori’.




Pomaz