Pret en plezier
De laatste weken ben ik op allerlei manieren het woord ‘plezier ‘ tegengekomen. Met collega’s gaat het vooral over zwemplezier en met sollicitanten over werkplezier. Natuurlijk hangen deze ook sterk samen. Wanneer lesgevers plezier hebben in hun werk, straalt dat af op hun lessen. Zij zijn enthousiast en halen het…
Landelijke Dag tegen Pesten: volwassenen pesten het meest
Het is vandaag de Dag tegen Pesten. Op deze dag wil men extra bewustzijn creëren over de impact van pesten en meegeven dat iedereen elke dag kan opstaan tegen pesten in zijn of haar eigen leefomgeving. Natuurlijk is iedereen tegen pesten, maar toch gebeurt het nog steeds. Ook in de…
Zo maak je kijkles leuker én waardevoller
Gelukkig mogen ouders weer aanwezig zijn op de zwemzaal aanwezig en dus is er ook weer kijkles. Ik word daar altijd vrolijk van want dan zie ik de ouders mèt hun kinderen. De interactie tussen ouders en hun kinderen vind ik boeiend, het geeft mij een indruk van de mening…
Zwembad De Bongerd maakt leren zwemmen mogelijk voor ieder kind
Leren zwemmen moet voor ieder kind mogelijk zijn. Dat zal iedereen beamen, maar Alwin Heij wilde er ook graag aan bijdragen om dit mogelijk te maken. Samen met andere partijen sloeg zwembad De Bongerd de handen ineen om te zorgen dat ook kinderen uit Wageningen van ouders met een laag…
‘Geef kinderen geen voice, maar een stem’: maak het bespreekbaar
In het programma BOOS van Tim Hofman deelden jongeren hun verhalen, uit de tijd dat ze getalenteerde maar ook kwetsbare kinderen waren. In alle media worden nieuwe aangiften, vergelijkbare cases, meningen, insinuaties en heftige emoties gedeeld. Het gesprek kent bezorgdheid, maar ook veel sensatie en discussie. Maar waar is de…
Your Turn: co-design voor én door kinderen
‘Zonder spelen kunnen jonge mensen niet de sociale en emotionele vaardigheden ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor een gezonde psychologische ontwikkeling’, las ik in een interessant artikel in Psyche & Brein over het belang van spelen bij kinderen. Spelenderwijs leren kinderen enorm veel, maar helaas ‘spelen’ kinderen tegenwoordig te weinig. Hoe…
Week Tegen Pesten: ‘O, maar zij wordt niet écht gepest’ en nog meer misverstanden rechtgezet
Deze week organiseert Stichting School & Veiligheid weer de Week Tegen Pesten met dit jaar als motto: Buitensluiten? Uitgesloten! Pesten kan een enorm grote impact hebben op kinderen. Bekend is de metafoor met het verkreukelde papier dat nooit meer kan worden gladgestreken, de negatieve ervaringen blijven mensen hun hele leven…
Dingen die we denken
Mijn interesse in het menselijk gedrag en de drijfveren en overtuigingen die daar een rol bij spelen wordt deze tijd weer aangewakkerd door de mediaberichten waarin staat dat veel mensen worstelen met sombere gevoelens en daardoor blijven hangen in negatieve gedachten. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over deze volgorde, het…
Stimuleren zwemveiligheid kinderen én volwassenen: wat doen gemeenten?
Hoewel bij het stimuleren van zwemveiligheid vaak aan kinderen wordt gedacht, is het zeker ook een aandachtspunt bij volwassenen. De NRZ en het Volwassenenfonds Sport & Cultuur zetten zich daarom gezamenlijk hiervoor in door het ondersteunen van volwassenen die willen leren zwemmen en leven onder of rond het bestaansminimum met…
Conditie zwemleskinderen: begin met korte stukjes, wissel af en herhaal wat vaker
Vorige week kregen wij groen licht voor de zwemles en morgen is het zover. Afgelopen week hebben wij een aantal blogs geschreven over het opstarten van de zwemles: waar moet je op letten? Deze keer kijken wij naar conditie. Over de techniek zijn niet zoveel zorgen, wel vragen sommigen zich…