Waar begin jij als je lessen aqua moet voorbereiden? Hoe zorg jij ervoor dat de klanten elke keer weer zoiets hebben van ‘wat heb je weer leuke dingen bedacht’? Hoe zorg je er op langere termijn voor dat je klanten aan je kan binden, ze kan blijven boeien en hun ook echt wat kan meegeven als ‘bagage’? Katrien Lemahieu van Kataqua geeft een aantal nuttige tips.
- Begin bij het begin
De kracht van het werken in en met water, is het water zelf. Draag zorg voor het spelen met de waterweerstand, de turbulentie en de opwaartse kracht ervan. Kijk naar wat water juist uniek maakt en beperk je voornamelijk bij de waterspecifieke oefenstof. Werken boven water is dus eigenlijk niet (meer) aan de orde, tenzij je daar een bewust doel voor hebt. Kies voor die oefenstof die je enkel in het water kan doen en geef dat de klant ook mee: ‘Kijk eens wat je nog allemaal kan’ en ‘don’t try this at home’! - Zorg voor een structuur
Net zoals de klant elke keer op dezelfde dag en tijdstip komt, zo is het ook bij het werken met een herkenbare structuur in de les. Iets herkenbaars wekt vertrouwen op en daar kunnen ze dan ook echt wat mee. Je hoeft dus niet elke les iets compleets nieuws te verzinnen, maar zoek juist de kracht in herhalen en neem de klant mee in het verbeteren van de techniek, het versterken van de conditie en het verhogen van bijvoorbeeld het aantal herhalingen. Neem ze mee in het proces, desnoods met een huiswerkoefening. - Zorg voor variatie
Zoek die ook in meer dan alleen maar hetzelfde doen, maar dan met materialen. Zorg altijd voor een kleine twist… zo kan een Jumping Jack ook Jumping Jill zijn (op 1 been) of Jumping Jane (pendule diagonaal achter) of Jumping John (Charlie Chaplin klik met de hakken). Dat is vaak ook hetgeen wat je les maakt of breekt… te veel herhaling wordt saai, te weinig herhaling wordt een draadloos plaksel. Keep it simple! - Ken je klant
Een lesvoorbereiding kan bij de ene groep totaal anders uitdraaien dan bij een andere groep. Durf jezelf aan te passen op het moment zelf, door mee te gaan in wat de klant je aanreikt. Durf te kijken naar de gezichten van de klant en ‘lees’ hoe ze zich op dat moment voelen. Stel je als lesgever dan ook eerder zwak op dan krachtig. Als de klant jou niet kan volgen kun je je afvragen of jij misschien teveel van hun verwacht, of dat je niet daadkrachtig genoeg bent om het op de juiste manier over te brengen. Probeer dan ook sowieso de twee grote werkvormen: verbaal (vertel wat je wil zien) en non-verbaal (doe het voor). - Durf te ontwikkelen
De klant wil JOU zien en niet een kopie van een ander. Vaak is het zo dat ze je wat zien doen en dan reageren van ‘Ben je op cursus geweest? Is dit nieuw?’ Aan de ene kant absoluut leuk, aan de andere kant moet je wel bij jezelf blijven. Ben je niet sterk met het werken op de muziek? Laat het los! Je bent geen slechte lesgever… maar… ga dan ook geen les AquaDance geven! Dat ben je dan gewoon niet. Durf jezelf te verbeteren, maar zet je zelf niet in een positie waar je je niet prettig bij voelt. Als het niet kan/wil of lukt, dan zal het ook niet kunnen/willen/lukken om het over te brengen naar de klant. - Een laatste tip
Maak het jezelf gemakkelijk en stippel een (jaar)plan uit. Weet waar je naar toe wilt werken in zowel structuur als in werken rond basis en bijvoorbeeld welke materialen je wanneer wilt inzetten. Dat geeft een bepaalde rust, maar ook de ruimte om af en toe verrassend uit de hoek te komen, zonder daarbij je eigenheid te verliezen. Het zal ook voor de klant meer inzicht en structuur geven en dat vinden ze stiekem eigenlijk ook leuk… net zoals ze hun eigen tegeltje in het zwembad hebben…Herkenbaar?
Lees ook: Gezonder leven? Het begint al met een beetje zwemmen of aquasporten!
Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het automatiseren van processen in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.
Deze column is geschreven door Katrien Lemahieu en verscheen in ZwembadBranche #61