‘Opvoeding van de jeugd bepaalt de toekomstige mentale kracht van onze samenleving’

It takes a village to raise a child’, is een gezegde waarmee wordt benadrukt dat er veel mensen nodig zijn om te zorgen voor een veilige, gezonde omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen tot evenwichtige volwassenen. Het doet denken aan vroeger waar het heel normaal was dat familie, vrienden en buren zich bekommerden om andermans kinderen. Tegenwoordig zien we dit minder, maar een grote sociale gemeenschap is nog steeds nodig voor een goede padagogische basis. Ook zwembaden en zwemlesaanbieders zijn betrokken bij de ontwikkeling van kinderen en spelen volgens Kees Kraaijeveld daarmee een belangrijke rol bij hun vorming en een weerbare samenleving. “De opvoeding van de jeugd bepaalt de toekomstige mentale kracht van onze samenleving.”

Mentale vooruitgang

Kees Kraaijeveld is psycholoog en filosoof en houdt zich graag bezig met hoe we zo goed mogelijk problemen kunnen aanpakken en weloverwogen besluiten kunnen nemen. Speciaal gericht op onze mentale vooruitgang en gebaseerd op elementen uit de positieve psychologie heeft hij de denktank Mentale Vooruitgang van Jeugd en Gezin opgezet. “Gezinnen zijn nog belangrijker dan de meeste mensen zich realiseren, de opvoeding van de jeugd bepaalt bepaalt immers de toekomstige mentale kracht van onze samenleving. Dus moeten wij ons nu afvragen wat wij kunnen zodat jonge mensen goed kunnen opgroeien en floreren en later een betere samenleving kunnen realiseren.” Samen met partijen die zich bezighouden met het welzijn van de jeugd en het onderwijs kijkt men hoe de samenleving zich beter kan voorbereiden op de toekomst.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook Van curling naar puddle: ben jij een puddle lesgever?

Prestatiemaatschappij

Wat Kees in al die sessies voor de denktank vooral is opgevallen, is de nadruk op ons fysieke gestel. “We hechten veel waarde aan lichamelijke opvoeding onder schooltijd, maar een mentale gymles om kinderen veerkrachtiger te maken is er niet. Elke organisatie heeft een BHV-er, maar een mentale EHBO-er bestaat nog niet.” Kees herkent wel de ontwikkelbehoefte naar mentale vooruitgang, zo heeft de populariteit van mindfulness een enorme vlucht genomen. “Ook in de opvoedstijl is er echt wel wat veranderd, de autoritaire opvoeding heeft plaatsgemaakt voor de autoritatieve opvoeding waarbij meer aandacht is voor de dialoog. Tegelijkertijd leven we ook overduidelijk in een prestatiemaatschappij waar ouders volop in meegaan.” Alles wordt getoetst en bijgehouden en volgens Kees is het niet raar dat ouders meedoen aan deze hysterie en ook veeleisend worden. “In de kleutergroepen worden al CITO’s afgenomen en in groep zeven weten ouders al het schoolniveau van de middelbare voor hun kind. Maar dit is zeker niet bevorderlijk voor de mentale vooruitgang. Het vastleggen van prestaties op jonge leeftijd en het vergelijken van kinderen met elkaar werkt juist averechts, we moeten dit echt veranderen. Dit geldt voor het reguliere onderwijs, maar ook voor het zwemonderwijs. Geef ouders niet de ruimte om zo met prestaties bezig te zijn, maar zorg dat de focus vooral op plezier ligt.”

Boek Mentale vooruitgang van gezinnen

In het boek Mentale vooruitgang van gezinnen dat is geschreven naar aanleiding van deze denktank wordt antwoord gegeven op vragen als: Hoe kijken we in Nederland eigenlijk aan tegen ouderschap en opvoederschap? Welke gewoonten hebben we als samenleving rond opvoeden en opgroeien? Welk gedachtegoed ligt hieraan ten grondslag? Met dit boek wil Kees laten zien hoe wij als samenleving kunnen ontworstelen aan oude, beperkende pedagogische overtuigingen, mentale krampachtigheid en mentale onbeholpenheid en zo kunnen bijdragen aan een mentaal krachtige samenleving.