Met deze 5 tips houd jij je zwemouders betrokken en tevreden

Zwemles is een belangrijke levensader voor zwembaden en de zwemouders houd je dan ook graag te vriend. Alleen ouders willen vooral graag dat hun kind lekker snel kan zwemmen, want zwemles kost immers tijd én geld. En dat botst nog wel eens in de praktijk. Kinderen zijn natuurlijk geen computers. Je kunt ze niet ‘even’ programmeren en het aanleren van motorische vaardigheden in een veilige en plezierige omgeving kost nou eenmaal tijd. Hoe kan je dan het beste communiceren met ouders over de zwemlessen? Nicolette van Mierlo geeft 5 tips.

  1. Geef duidelijke informatie
    Leg duidelijk uit wat je doet, waarom en wat je van ouders én hun kind verwacht. Dat alle informatie duidelijk staat omschreven, op social media en andere informatie kanalen. Veronderstel niet dat ouders alle informatie (goed) lezen. Doe geen aannames; wat jij logisch vindt hoeft niet logisch te zijn voor ouders.
  2. ‘Mag ik er even over nadenken?’
    Vaak willen we direct een antwoord klaar hebben, maar durf bedenktijd te vragen. Soms wil je gewoon even over een antwoord nadenken, je reactie eerst toetsen bij een ander. ‘First time right’ is super belangrijk. Een ouder wil namelijk liever een goed antwoord krijgen waar hij desnoods even op moet wachten dan een snel en fout antwoord. Laat hen weten wanneer je met een antwoord komt en nog belangrijker, houd je daar ook aan! Maak dus ook geen belofte die je niet kan waarmaken.
  3. Lees ook: Deze 10 moeders staan langs jouw badrand…

  4. Leg contact voordat zij dat doen
    Als je ouders voor bent in het zoeken van contact geeft hen dat een gevoel van betrokkenheid. Dat je oprecht geïnteresseerd bent in hun kind en oprecht wilt dat het zwemlestraject voor iedereen plezierig verloopt. Wanneer ouders jou benaderen terwijl je al een tijdje merkt dat de voortgang en of het contact met hun kind niet lekker loopt, sta je al snel 1-0 achter. Zeker als het zaken zijn die overduidelijk zichtbaar zijn en waar je met jouw ervaring eigenlijk al eerder op had willen of moeten reageren.
  5. Stel veel vragen en vraag door
    Trap niet in de valkuil om snel met een antwoord te willen komen. Lesgevers zijn meestal praktisch ingesteld en hebben een sterk ontwikkelde ‘hands-on’ mentaliteit. Vaak doe je er goed aan eerst een aantal vragen te stellen voordat je een oplossing voorstelt. Denk aan controlevragen, open vragen, doorvragen. Is dit een antwoord op uw vraag? De wie, wat, hoe en waarom vragen. Ouders vinden dit niet vervelend, zij willen graag vertellen over hun kind en zien deze vragen als interesse in hun kind.
  6. Vat feedback op als gratis advies
    Vat kritiek niet persoonlijk op. Je bent onderdeel van een systeem (lessysteem, werkrouting, afspraken) en dat heeft soms consequenties waar jij zelf niets aan kan doen. Bied indien nodig excuses aan. Dat betekent niet schuld bekennen maar je toont begrip en betreurt de gang van zaken. Dat ouders kritisch zijn, wil niet zeggen dat zij ontevreden zijn. Wanneer je niet de bereidheid toont om tot een oplossing te komen, kunnen ouders wel ontevreden worden.

Nicolette van Mierlo is na 10 jaar zwemonderwijs en 25 jaar relatiemanagement in het bedrijfsleven voor zichzelf begonnen om zwembaden te begeleiden en trainen in gastvrij gedrag. Haar specialiteit is klanttevredenheid en communicatie.




RBI Corrosion