Lockdown waarschijnlijk verlengd: wat betekent dit voor het beweeggedrag van onze zwemleskinderen?

Volgens de media zal premier Rutte dinsdag vrijwel zeker aankondigen dat de lockdwon met drie weken wordt verlengd. De cijfers dalen te langzaam en het versoepelen van maatregelen is nog niet aan de orde. Met extra steun, uitbreiding en/of aanvulling, wil men voorkomen dat veel bedrijven alsnog omvallen. Nodig ook voor onze branche -zwembaden en zwemscholen- om te zorgen dat we met z’n allen hierna weer kunnen werken aan deze mooie branche. Maar wat betekent dit voor het beweeggedrag van onze zwemleskinderen?

Foto: Gerben Pul

Klimmen en klauteren

Uit onderzoek van het Mulierinstituut is gebleken dat kinderen in de eerste lockdown minder zijn gaan bewegen. Zo’n 42% van de ouders geven aan dat hun kind minder actief was dan normaal gesproken in het voorjaar. Hoewel de cijfers van deze lockdown nog onbekend zijn, is de kans groot dat kinderen ondanks dat zij nog wel buiten mogen sporten ook nu weer minder bewegen. Een ernstige situatie, maar Wim van Gelder (auteur methode bewegingsonderwijs basisonderwijs) maakt zich al langer zorgen over het beweeggedrag van de jeugd omdat zij steeds minder buiten spelen. Met alle gevolgen van dien, ook voor het leren zwemmen. “Kinderen kunnen zich fysiek pas goed ontwikkelen als zij van kleins af aan veel en gevarieerd spelen. De manier waarop de afgelopen 30 jaar de openbare ruimte is ingericht, is funest geweest en vele speelplekken zijn opgeofferd voor parkeerplekken. Daarnaast besteden kinderen veel meer tijd aan gamen. Maar klauteren en klimmen is cruciaal, valbreken -een lifeskill-, leer je niet met de Playstation.”

Lees ook: Eenzaam in coronatijd: ‘Let een beetje op elkaar’

Fundament

Volgens Van Gelder komt de ontwikkeling van het kind nu veel meer te liggen bij scholen, verenigingen en ook de zwemles. “De fundamenten om goed te kunnen bewegen en ook om te leren zwemmen zijn conditie, kracht en motorische vaardigheid. Kinderen die weinig gevarieerd bewegen, lopen een achterstand op. Tijdens het leren zwemmen merk je dat ook. Conditie heb je nodig om de zwemlessen goed vol te kunnen houden en motoriek voor de techniek.” Al jaren pleit Van Gelder daarom voor meer aandacht voor het speelgedrag van kinderen. “We merken dat ouders zich er vaak niet van bewust zijn dat een half uurtje per dag buitenspelen een enorm verschil kan maken.” Daarnaast gelooft Van Gelder in goede begeleiding. “Goed opgeleide mensen kunnen door voorlichting en betere faciliteiten kinderen meer laten bewegen.” Tot slot is Van Gelder ook hoopvol over de huidige inrichting van de dorpen en steden. “Er is nu wel weer meer aandacht voor een actieve inrichting van de openbare ruimte.”

Kwetsbaar

We weten dat minder buitenspelen gevolgen heeft voor de ontwikkeling van een kind. Wat precies de gevolgen zijn van een lockdown, is nog niet te zeggen. Wel is gebleken dat de verschillen tussen kinderen die normaal gesproken veel bewegen en kinderen die weinig bewegen groter is geworden. Uit onderzoek van het Mulierinstituut blijkt dat van de groep kinderen die normaal weinig beweegt, 38% nog minder is gaan bewegen. “Dat is natuurlijk zorgelijk, deze groep is al kwetsbaar.” Of dit ook gevolgen heeft voor de zwemles is moeilijk te zeggen. Wel is bekend dat spelenderwijs leren zwemmen niet alleen effectiever is, maar ook nodig omdat kinderen steeds minder buitenspelen. “Ouders denken bij het leren zwemmen aan het leren van de techniek, maar veel belangrijker is het speelelement. Als een oefening niet lukt, werkt extra oefenen dan ook contra productief. Het helpt wel als kinderen gaan spelen in het water en op ontedekkingstoch gaan. De zweminstructeur is daarbij stimulerend en richtinggevend aanwezig.”

Online beweeglessen

Binnen de tijdelijke lockdown ging de jeugd nog naar schaool en mocht er ook nog worden gezwommen. Helaas is dit anders in de huidige harde lockdown. “Er zijn tijdens de eerste lockdown wel veel online bewegingslessen aangeboden, maar dat is niet ideaal. Het let heel nauw, kinderen moeten voldoende worden uitgedaagd. Voor het leren zwemmen is het weer anders, je mist het watergevoel.” Toch ziet Van Gelder ook hiervoor wel mogelijkheden. “Je kunt denken aan oefening waarbij kinderen moeten rollen, kruipen, klimmen. Er zijn best veel oefeningen te bedenken die het leren zwemmen ondersteunen. Maar voor alle online beweeglessen en het droogzwemmen geldt dat het de ‘echte’ (zwem)les niet kan vervangen. Daarbij is en blijft het ook vooral belangrijk dat kinderen blijven klimmen en klauteren.” Helaas is er nu geen beweegonderwijs omdat de scholen dicht zijn, gelukkig mogen kinderen nog wel buiten bewegen. Maar we kunnen niet wachten tot ze dat ook weer in het zwembad kunnen doen.





Decoratieve geluidsbeheersing voor zwembaden