15 oktober ZwembadBranche Dag

‘Laten we erop vertrouwen dat eenieder met de beste intenties voor hetzelfde gaat’

Als mede-eigenaar van een zwemschool en een trainings- en advies bedrijf weet Monique Megelink-Eiling als geen ander hoe de branche in elkaar steekt. Daarnaast is zij opgegroeid in het (buiten)bad en is het haar dus met de paplepel ingegoten. Een ware vakidioot met passie voor lesgeven en opleiden en een optimistische blik. Toch ziet Monique nu de uitdagingen waar de branche voor staat. Het tekort aan personeel is nijpend en de inflatie zorgt voor een prijsverhoging en hogere lonen. Hoe houd je je als zwemschooleigenaar staande, hoe blijf je aantrekkelijk voor je huidige en nieuwe medewerkers en de ouders? 

Geen vangnet

Monique is opgegroeid met het zwembad, haar vader zat ook in het vak. Maar heel vroeger dacht ze er helemaal niet aan om te gaan werken in de zwembranche. Haar vader stimuleerde het wel van jongs af aan. “Hij gaf ons altijd als de raad om het vak in te gaan omdat het, zo vertelde hij, een heel klein wereldje was en er altijd werk te vinden was.” Monique heeft het aan den lijve ondervonden, al geruime tijd werkt zij in de zwembranche, eerst in loondienst en later als zelfstandig ondernemer. De laatste jaren als eigenaar van Zwemschool Dolfijn waren wel heftig, de zwemschool kreeg geen subsidie en er was geen financieel vangnet via instanties en overheid. “We moesten het allemaal zelf doen. Tegenvallers heb ik op kunnen vangen doordat ik jarenlang geld opzij heb gezet, maar inmiddels heb ik behoorlijk ingeteerd op dit potje. Des te blijer ben ik dat mijn bedrijf nog steeds gezond is.”


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Lees ook: Dit is waarom wij alle zwembaden en zwemscholen én professionals in de branche moeten koesteren!

Weloverwogen keuze

Met haar enthousiasme en optimistische blik heeft Monique Zwemschool Dolfijn gemaakt tot een begrip in de wijde omgeving, veel ouders weten het te vinden en over klandizie geen klagen. Ze gelooft niet in een harde commerciële aanpak, uiteindelijk is er voor elk kind in Nederland een passende en goede zwemschool te vinden. En dat hoeft dan niet per se haar zwemschool te zijn. “Ik adviseer ouders die mij bellen altijd om bij zoveel mogelijk zwembaden en zwemscholen in de buurt te kijken en op basis van wat ze zien en voelen een keuze te maken. Je hoeft niet voor mij te kiezen, je moet een weloverwogen keuze maken en daar achterstaan. Het is dan aan de zwemschool of het zwembad om dat vertrouwen die de ouder én het kind in je heeft niet te beschadigen.” Wordt dat vertrouwen wel beschadigd, stappen ouders meestal over naar een andere lesgever. “Vaak word ik gebeld door ouders die niet tevreden zijn over de zwemlesaanbieder. Ik begrijp hun zorgen, maar wil nooit weten waar het kind les heeft gehad omdat ik alleen het verhaal van de ouder hoor. Ik ken het verhaal erachter dan niet, de werkdruk kan wel heel hoog zijn of ergens lukt het maar niet met de voortgang. Ik wil daar niet over oordelen, ik focus mij alleen op wat het kind nodig heeft. Natuurlijk mag je kritisch zijn, maar laat een ander in zijn waarde. Je hoeft niet af te geven op je collega, ga dan met elkaar in gesprek!”

Lees verder in ZwembadBranche #91


advertentie

EasySwim