15 oktober ZwembadBranche Dag

Dit is waarom we alle zwembaden en zwemscholen én professionals in de branche moeten koesteren!

De zwembranche staat voor een aantal grote uitdagingen. De inflatie is enorm, de energieprijzen zijn een stuk hoger dan de jaren ervoor en het personeelstekort is nijpend. Voor sommige zwembaden en zwemscholen zijn de problemen dusdanig groot dat men activiteiten moet stopzetten of de openingstijden moet aanpassen. Of nog erger, men vreest voor sluiting. Dat terwijl leren zwemmen natuurlijk van levensbelang is, maar ook bewegen in het water is niet alleen leuk het is ook nog eens heel belangrijk. Waarom? Hierom! Nog even op een rijtje waarom we alle zwembaden en zwemscholen en alle professionals in de branche moeten koesteren.

Een laag risico op letsel
Zwemmen heeft een laag risico op letsel. Je hebt bijvoorbeeld geen ‘last’ van de zwaartekracht. Op het land is zwaartekracht natuurlijk erg fijn, alleen met sporten is het meedogenloos voor gewrichten en spieren. Water neemt gelukkig het grootste deel van de zwaartekracht weg waardoor je arm- en beenspieren kunt gebruiken in een gewichtloze omgeving. Tezamen met de juiste techniektraining, is het risico op letsel daarmee nog lager. Zwemmen is ook een geweldige manier om te herstellen van een blessure, omdat het lichaam zich rigoureus kan bewegen zonder het lichaam te belasten.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Volledige lichaamstraining
Zoals bekend, worden alle spieren in je lichaam gebruikt bij zwemmen. Het lichaam moet de spieren coördineren op een manier die het lichaam in balans houdt en toch vooruit gaat. Dit vereist spierspanning en kernkracht. Daarmee is zwemmen ideaal om je lichaam te versterken. Duwen van de muur zonder zwaartekracht is een stuk leuker en de voordelen van een strakke buik spreken uiteraard voor zich. Of je nu een workout, zachte schoolslag of ‘like a Pro’ -vlinder zwemt, je krijgt een volledige lichaamstraining en die zorgt ervoor dat alle spieren hard werken.

Lees ook: Dit is waarom zwemmen zorgt voor een fit hart, een fit brein én een beter immuunsysteem

Een geweldige cardiotraining
Dertig minuten zwemmen komt overeen met vijfenveertig minuten training op het land! Zwemmen is de enige sport waarbij je de intensiteit van de training kunt variëren, zonder sneller te gaan. Alleen al door met ademhalingsritmes te spelen verandert een eenvoudige duurtraining in een intervaltraining.

Zwemmen ontspant
Heb je geprobeerd aan iets anders te denken dan zwemmen tijdens het zwemmen? Nee natuurlijk niet, op en neer zwemmen en ons concentreren op onze slag is genoeg om alle gedachten of takenlijsten in ons hoofd te vergeten. Waardoor we ons na een zwemsessie fris en fruitig voelen voor de uitdagingen van de dag. Zwemmen vereist een mentale betrokkenheid die maar heel weinig andere sporten ook vereisen. Het is daarom ideaal voor het verminderen van het stressniveau en het verhogen van de coördinatie in de hersenen.

Zwemmen verhoogt de flexibiliteit en mobiliteit
Freestyle, rugslag of vlinder of een workout. Eigenlijk maakt het niet uit wat je in het zwembad doet. Het is goed voor je flexibiliteit en beweeglijkheid. Bewegen in het water bevordert dan ook de algehele lichaamsmobiliteit. Zwemmen is daarmee voor voor alle leeftijden. Je kunt dus je hele leven lang met plezier zwemmen. Zeker ook belangrijk voor senioren om langer vitaal en daarmee dus ook mobiel te bijven.

Met dank aan SwimGym, een trainingszwembad voor zwemliefhebbers van verschillende niveaus.


advertentie

EasySwim