De zomervakantie is voor velen het ultieme moment om even niks te doen of juist heel veel. Ik gebruik het ook vaak om even bij te lezen. Of in mijn geval ‘bij te horen’. Dit jaar heb ik voor het eerst boeken geluisterd, ik kan het iedereen aanraden. Maar dat terzijde, je vraagt je waarschijnlijk af of ik nog iets interessants ben tegengekomen? Jazeker. Ik las namelijk een artikel over ‘Je klant als geliefde’. Nu staat dat misschien haaks op mijn vorige voorwoord over vreemdgaan, maar je moet dingen natuurlijk altijd van meerdere kanten bekijken… Nu kan ik mij voorstellen dat ‘Je klant als geliefde’ ook vraagtekens oproept, maar wat de auteur Patrick van Veen hiermee eigenlijk bedoelt is dat de relatie met een klant niet zoveel verschilt van die met een geliefde. Ook bij een klantrelatie ga je het liefste voor een vaste en steady relatie. En net als een liefdesrelatie begint ook een zakelijke relatie met verleiden.
Om te verleiden, moet je natuurlijk opvallen. Ook hier gaat de parallel volgens Van Veen nog steeds op want eigenlijk is net als flirten. Het is uiteindelijk een spel waarbij je de ander centraal stelt, in de hoop diegene gunstig te stemmen en zo je doel te bereiken. Maar denk vooral niet dat als de prooi eenmaal gevangen is, de jacht voorbij is. Iemand zei ooit tegen mij: ‘Eens een klant, altijd een klant’. Niets is minder waar. Ook vaste klanten hebben aandacht nodig, net als stelletjes die al langer bij elkaar zijn. Sleur in een relatie is killing. Het moet vooral leuk blijven en dat vergt tijd en aandacht.
Lees ook: Zo ontdek je wie jouw klanten zijn
Dus laat ook vaste klanten weten dat zij speciaal voor jou zijn. Niet zozeer met een kaartje op verjaardagen, maar een bloemetje tussendoor om te laten blijken hoe blij je bent met de trouwe banenzwemmer, de onvermoeibare aquafitter of de trouwe moeder op babyzwemmen. Maak vaker een praatje en toon oprecht interesse. Zorg dat iemand zich steeds welkom voelt: wat leuk dat je er weer bent! En laat weten dat het je is opgevallen als iemand een paar keer niet is geweest.Uiteindelijk is het volgens Van Veen heel simpel: we willen allemaal aandacht, begrip en steun van elkaar. Of je nu geliefden van elkaar bent of klant. Als je dat beseft kun je klanten verleiden, ze verliefd maken, zelf verliefd worden en een langdurige relatie met ze onderhouden.