Een gezonde kantine met JOGG

Sinds 2010 streeft Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) naar een samenleving waarin een gezonde leefstijl de normaalste zaak van de wereld is voor kinderen en jongeren. Met meer dan 122 gemeenten die meedoen met de JOGG-aanpak en diverse samenwerkingen met zowel private als publieke partijen, weet Marjon Bachra, directeur van JOGG, dat ze goed op weg zijn. “Zolang alle partijen hun verantwoordelijkheid blijven nemen en we die positieve verbinding met elkaar blijven zoeken, groeit die beweging. Kinderen hebben immers het recht om gezond op te groeien.”

Foto Pixabay

Bewustzijn neemt toe

De JOGG-aanpak is in 2010 vanuit Frankrijk naar Nederland gehaald vanwege de goede resultaten. Marjon Bachra weet dat nog goed: “Vijf jaar geleden waren wij nog geen stichting. Dat is pas sinds 1 januari 2015 gebeurd. In die tussenliggende periode is de organisatie behoorlijk gegroeid. Waar we met 19 gemeenten begonnen, zijn op dit moment meer dan een derde van de Nederlandse gemeenten aangesloten bij JOGG. Het bewustzijn voor een gezonde leefstijl neemt steeds meer toe en in 15 gemeenten is een daling van gewicht gemeten. Er zit dus beweging in en dat willen wij graag”. Deze beweging is voor een groot gedeelte te danken aan de diverse samenwerkingen die JOGG aangaat. “Kinderen kunnen alleen gezond opgroeien als zoveel mogelijk partijen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Samenwerken is dan ook erg belangrijk. Of dit nu met de Rijksoverheid, private of publieke bedrijven is: allemaal dragen zij hun steentje bij.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: ‘Gewoon een vette hap na een middag zwemmen of alleen maar healthy food’

Leuk en logisch

Een concreet voorbeeld van deze samenwerking is het programma van JOGG voor schoolkantines. “Voor dit project hebben wij afspraken gemaakt met het Voedingscentrum, cateraars, automatenleveranciers, producenten en andere toeleveranciers. Het gaat er uiteindelijk om dat we niet met een vinger naar iemand gaan wijzen, maar dat we het aanbod van gezonde keuzes gaan vergroten. Een patatje op zijn tijd is echt niet erg, maar gezond eten moet voor kinderen een leuke en logische stap worden. Dat kan heel simpel door kinderen daartoe te verleiden en gezond eten leuk te maken. Neem bijvoorbeeld een karaf met munt en citroen die je tegenwoordig in veel restaurants ziet. Het ziet er heel verleidelijk uit en maakt het water drinken ook erg leuk. Dat zijn van die kleine dingen die een bijdrage leveren aan een gezonde leefomgeving.”

‘DrinkWater’

Ook in de drie themacampagnes van JOGG staat leuk en logisch voorop. “Onze drie themacampagnes: ‘Gratis Bewegen, gewoon doen!’, ‘DrinkWater’ of ‘Groente… zet je tanden erin!’ zijn enorm makkelijk en laagdrempelig. Water kost bijvoorbeeld niets en is overal aanwezig. Wat dat betreft is het logisch om zoete dranken te vervangen door water. Dat is dan ook de boodschap die wij mee proberen te geven. Je merkt dat daardoor veel gemeenten graag deze themacampagnes oppakken en daarmee weer een stukje bewustzijn creëren. Dat is toch mooi?”

>> Lees het artikel verder in Zwembadbranche #60


advertentie

EasySwim