‘Het plezier dat wij ervaren, brengen wij ook graag over’

Sinds 2015 is Sacha de Roos eigenaar van Zwemschool-Utrecht. Na jarenlang ervaring op te hebben gedaan in sportmanagement en het vervullen van  instructie en leidinggevende functies bij de zwembaden, besloot Sacha haar droom te realiseren. Inmiddels zijn wij acht jaar verder en heeft Sacha een goedlopende zwemschool waar al heel veel kinderen hebben leren zwemmen. Maar graag ziet Sacha ook dat de kinderen het bijhouden. Samen met de waterpolovereniging UZSC, waar zij actief bij is betrokken als vrijwilliger, wil zij de jeugd stimuleren te gaan zwemmen.

Minder watervrij

Steeds weer merkt Sacha dat kinderen als zij eenmaal een diploma hebben, te weinig blijven zwemmen. Na het afzwemmen zijn er maar weinig ouders die bewust naar het zwembad komen om de zwemvaardigheid van hun kind op peil te houden. “Ik denk echt niet dat het onwil is, maar de agenda’s van ouders zijn overvol en dan heeft zwemmen kennelijk toch minder prioriteit. Men wil graag dat hun kind een diploma behaalt en daarna is er maar weinig aandacht voor. De urgentie om te (blijven) zwemmen ontbreekt. Ik merk het tegenwoordig ook steeds vaker bij de kinderen die voor het eerst op zwemles komen. Zij zijn veel minder watervrij, ik vermoed omdat ouders minder vaak met hen zwemmen voordat zij op zwemles gaan.” Sacha informeert de ouders van de zwemleskinderen altijd wel aan het begin van het traject. “Voorafgaand houd ik een informatieavond waar ik precies vertel wat zij kunnen verwachten en waarbij ik ook benadruk hoe belangrijk het is om met de kinderen te gaan zwemmen, zowel in de periode dat zij lessen als daarna. Gelukkig komen hier wel veel ouders op af en schept dit voor hen al veel duidelijkheid. Dit wil echter niet zeggen dat de kinderen vervolgens ook blijven zwemmen.” Waarbij Sacha zich minder zorgen maakt over de techniek. “Als een kind goed heeft leren zwemmen, verleert hij of zij de zwemtechniek niet zo gauw. Maar kracht en conditie zijn ook belangrijk en dat gaat veel sneller achteruit als je het niet bijhoudt. Met alle gevolgen van dien voor de zwemvaardigheid.”


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: ‘Zwemvaardigheid na het diploma: hoe borgen we dat?’

Instuif

Sacha is dan ook blij met het initiatief van de waterpolovereniging UZSC, waar zij in haar vrije tijd de jeugd begeleidt. Om kinderen te laten ervaren hoe leuk bewegen in het water is, wil men na de zomer beginnen met een instuif voor kinderen met een zwemdiploma. Ieder kind, wel of geen lid, mag zich hiervoor aanmelden en betaalt een kleine vergoeding. “Leren zwemmen is natuurlijk geweldig en daarmee leg je de basis voor een leven lang zwemplezier. Maar het is lastig om kinderen tijdens de les te laten ervaren wat je zoal kunt doen na je diploma. Daarbij wil niet ieder kind de verplichtingen aangaan van verenigingen zoals competitie en wedstrijden. Nu hebben we op zich geen klagen bij de waterpolovereniging, het ledenaantal is juist toegenomen de afgelopen jaren. Maar het plezier dat wij ervaren, brengen wij ook graag over. Daarbij is het een mooie gelegenheid om te laten zien hoe divers zwemmen kan zijn.” Het is de bedoeling om de kinderen in zwembad de Krommerijn met een speelcircuit zoveel mogelijk te laten ervaren wat je allemaal kunt doen in het water. Daarnaast wil men zo ook weer even de zwemtechniek opfrissen. “Ik ben heel benieuwd hoe kinderen hier op reageren, maar ik denk dat het voor velen al scheelt dat het geen verplichting is. Je kunt je aanmelden als het jou uitkomt.” Het kan zijn dat dit kinderen stimuleert om zich als lid aan te melden bij een zwemvereniging, maar bovenal wil Sacha dat kinderen het plezier van bewegen in het water ontdekken. “In mijn zwemschool wil ik kinderen vooral met plezier goed leren zwemmen zodat zij daar hun hele leven profijt van hebben. Maar nog leuker is het als zij vervolgens ook geregeld gaan zwemmen. Natuurlijk is het mooi als zij zich aansluiten bij een vereniging, niet alleen voor de sport maar voor de algehele ontwikkeling. Het is fijn als kinderen zich op hun plek voelen en plezier beleven in wat zij doen, samen met anderen. Maar bovenal is het fijn als kinderen blijven zwemmen en als wij dat kunnen stimuleren door laagdrempelig activiteiten te organiseren, draag ik daar ook graag mijn steentje aan bij.”