Facebook Messenger Bots: laat de robot het werk doen!

Facebook Messenger Bots zijn helemaal in. We maakten 14 jaar geleden eigenlijk al kennis met de eerste chatbot. Misschien herinner je nog het inmiddels uitgestorven MSN? In een bepaald opzicht eigenlijk de voorloper van WhatsApp. Op MSN kon je iemand toevoegen om vervolgens met ze te chatten. Ook Chatman, een voorgeprogrammeerde bot die reageerde op dingen die je tegen hem zei. Hoewel deze nog niet zo goed werkte en soms hele rare opmerkingen maakte. Gelukkig kunnen we nu onze eigen chatbots maken en deze inzetten via Facebook Messenger. Een enorme kans, ook voor zwembaden.

Wat is een Facebook Messenger bot?

Voor zij die geen ervaring hebben met de besnorde Chatman en voor anderen die nog niet met messenger bots in aanraking zijn gekomen: een korte introductie. Messenger bots zijn stukjes software die gebruikmaken van AI (Artificial Intelligence) om conversaties met mensen te voeren. Een Facebook Messenger bot is zo’n bot die vervolgens geïmplementeerd is in het berichtenplatform van Facebook, Facebook Messenger. Op die manier kun je dus geautomatiseerd gesprekken voeren met je doelgroep of klanten, waarbij je zelf kunt kiezen welke voorgeprogrammeerde antwoorden en mogelijkheden er zijn. Dit kun je op ontelbaar veel verschillende manieren inzetten. Je kunt de tone of voice bepalen en hoe de bot met jouw bezoekers omgaat. Zo kun je kiezen voor afbeeldingen of GIF’s en zijn er uiteindelijk nog oneindig veel mogelijkheden. Er worden dan ook steeds meer experimenten met dergelijke bots gedaan, vaak met mooie resultaten.

Lees ook: Heb je een evenement? 10 redenen om het als event op Facebook te delen!

Hoe werkt de FB Messenger bot?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk tweeledig. Ten eerste moet de bot zelf natuurlijk worden gebouwd. Daarna werkt deze op een bepaalde manier wanneer hij wordt geïmplementeerd. We beginnen bij het begin.

  • Bot bouwen
    Er zijn verschillende programma’s om bots mee te bouwen. Zelf gebruik ik voornamelijk Manychat. Het voordeel van dit programma is dat er een prettige, visuele weergave mogelijk is van de zogeheten flow die je maakt. De bot reageert bijvoorbeeld op het eerste bericht van een bezoeker met een vraag. Afhankelijk van het antwoord zijn er meerdere vervolgberichten mogelijk. Die vervolgberichten kunnen ook weer opgevolgd worden met verschillende berichten. Zo wordt het al gauw een vrij uitgebreid netwerk van mogelijke ‘routes’ die een bezoeker kan nemen. Daarom is het tijdens de bouw belangrijk om het overzicht te bewaren om het geheel logisch en intuïtief te houden, iets wat met Manychat goed lukt. Daarnaast is het erg prettig dat er een stukje CRM verbonden zit aan de bots vanuit het programma. Zo kunnen de e-mailadressen, die een bot verzamelt tijdens gesprekken met bezoekers, rechtstreeks in een Excel bestandje worden geplaatst. Dit maakt dat je vervolgstappen op het vlak van marketing een stuk makkelijker worden.
  • De bot zijn werk laten doen
    Er zijn veel verschillende toepassingen waar een Facebook Messenger bot goed bij past. Denk bijvoorbeeld aan recruitment of leadgeneratie. Zo kun je respectievelijk iemands persoonsgegevens en functie interesses verzamelen of juist het eerste contact voor je leadgeneratie automatiseren. Dit wordt tijdens het bouwen natuurlijk al verwerkt in de bot, dus na de implementatie is het vooral tijd om achterover te leunen en de bot zijn werk te laten doen, toch? Nou, niet helemaal. Het is belangrijk om te testen hoe de bot werkt, welke resultaten hij oplevert en hoe bezoekers ermee omgaan. Vanuit daar kun je hem altijd nog verbeteren om nog betere resultaten te behalen. Testen en verbeteren is een belangrijk deel binnen online marketing en dat is voor de Facebook Messenger bots niet anders. Het grote voordeel is wel dat de bot ondertussen onvermoeibaar voor je blijft werken.

Wat zijn de voordelen van een Facebook Messenger bot campagne?

Campagnes met Facebook Messenger bots doen het overwegend erg goed. Gedeeltelijk komt dit door de ‘nieuwigheid’. Net als dat e-mailmarketing in de kinderschoenen onvoorstelbare resultaten behaalde zorgen chatbots nu voor vergelijkbare prestaties. Gelukkig betekent dit niet dat we spreken van een eendagsvlieg, want de bots blinken op meerdere vlakken uit. Een greep uit de voordelen:

  • Hoge openingsratio’s.
  • Potentiële klanten geven Messenger berichten voorkeur boven e-mails.
  • Altijd geoptimaliseerd voor mobile.
  • Semi-persoonlijk contact zonder inspanning.
  • Toegankelijk en speels.
  • Koppelingen met CRM systemen zijn eenvoudig te realiseren.
  • Zowel kleine als uitgebreide flows zijn mogelijk.

Meer weten? Kom naar de ZwembadBranche Dag! Deze blog is geschreven door Lars Maat van Maatwerk Online. Maar zou jij graag meer willen weten? Lars geeft een workshop tijdens de ZwembadBranche Dag. Daarin licht hij de mogelijkheden toe, laat je een voorzichtige start maken en toont je praktische voorbeelden zodat je geïnspireerd raakt en bovenal klaar bent voor je eigen Messengerbot. De ZwembadBranche Dag is gratis voor professionals bij voorregistratie.




Variodeck