Dit is waarom kinderen gelukkiger worden van zwemmen mét elkaar

Hoe oud je ook bent, naast een goede fysieke gezondheid is een mentale gezondheid ook belangrijk. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Nieuw wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de basis voor een goede mentale gezondheid wordt gelegd in de kindertijd. Een taak dus voor de ouders. Maar wat heeft dat eigenlijk met zwemmen te maken?

Geestelijke gezondheid

Zou het zwemmen in de kinderjaren helpen om gelukkiger te zijn in vergelijking met andere activiteiten? Uit onderzoek blijkt dat zwemmen aanzienlijke verbeteringen oplevert in de gezondheid en levenskwaliteit van kinderen. Activiteiten in het water, vooral zwemmen, verbetert namelijk de stemming van kinderen. En het helpt om hen om zich goed te voelen over zichzelf. Een nieuwe studie heeft zelfs aangetoond dat zwemmen de geestelijke gezondheid aanzienlijk heeft verbeterd doordat het de symptomen van angst of depressie heeft verminderd bij 1,4 miljoen volwassenen in Groot-Brittannië.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Hygge en Lagom in het zwemonderwijs: probeer eens een junk pool!

Angst en depressie

Gelukkige kinderen zijn actieve kinderen. Hoewel alle vormen van lichaamsbeweging en activiteiten ten goede kunnen komen aan de geestelijke gezondheid van kinderen, is er iets speciaals aan zwemmen. Volgens professor Ian Cumming, een zwemcoach en de voorzitter van de Swimming and Health Commission, is het heel simpel. Fysieke activiteit, in welke vorm dan ook, kan een positief effect hebben op iemands geestelijke gezondheid. Maar zwemmen is uniek omdat het drijfvermogen van water ervoor zorgt dat iedereen in staat is om mee te doen in een tempo dat bij hen past.” Bovendien maakt het natuurlijke drijfvermogen van het water zelf zwemmen tot een meer ontspannen activiteit dan andere soorten lichaamsbeweging voor kinderen.

Schermtijd

Veel ouders maken zich zorgen over de schermtijd van hun kinderen. Het idee heerst dat er een verband bestaat tussen de toename van de ‘schermtijd’ en de toename van psychische gezondheidsproblemen, vooral bij kinderen en tieners. Jonge mensen zouden als een zombie achter een scherm zitten en daardoor later sociale, fysieke en mentale problemen krijgen. Maar bovenal betekent schermtijd dat kinderen geïsoleerd raken en niet actief met anderen omgaan. Daarom heeft te veel schermtijd een negatief effect op de geestelijke gezondheid van kinderen en hun sociale vaardigheden. Zwemmen biedt dat uitkomst. Dit betekent dat kinderen niet achter een scherm zitten. Maar bovenal dat kinderen volop met elkaar spelen. En spelen in het water, welk kind wil dat niet?