Kind wil niet meer naar zwemles: wat nu?

Leren zwemmen is niet voor alle kinderen een feestje. Sommige vinden het in het begin heel spannend, maar raken dan gewend en beleven er plezier aan. Bij sommigen wil dat maar niet lukken en blijft het een struggle voor zowel het kind, als de ouder en de zweminstructeur. Stoppen voordat alle benodigde diploma’s zijn behaald, maar nadat men als ouder zelf vindt dat het kind beschikt over een basistechniek wordt dan overwogen. Een moeder legt haar dilemma voor op de website van J/M ouders: wat nu?

Herkenbaar dilemma

Rieneke is moeder van een zoon op zwemles en heeft een dilemma: ‘Moet ik mijn zoon verplichten om voor zijn B-diploma te gaan met zwemles?’ Haar zoon is 7 jaar en al een tijdje met zijn A-diploma bezig. Hij is absoluut geen waterrat en elke week is het weer drama als hij naar zwemles moet. Hij heeft er gewoon niks mee en houdt er niet van om te zwemmen. Rieneke vindt zwemveiligheid heel belangrijk, maar met zijn A-diploma heeft hij volgens haar al wel de basis te pakken en is dat niet al genoeg? In dit geval gaat het om het ABC-diploma, maar wat als een kind niet de gehele diplomalijn wil voltooien? Wat als kinderen willen stoppen en zelf ervan overtuigd zijn dat ze zich wel voldoende kunnen redden in het water, want ze kunnen toch zwemmen. Voor zweminstructeurs een herkenbaar dilemma, maar wat zou je tegen Rieneke zeggen? Wij stelden de vraag in onze Facebook groep.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Vindt het kind de zwemlessen niet meer leuk óf de ouder…

Wat zou jij adviseren?

Unaniem wordt gepleit voor het voltooien van de gehele diplomalijn en ouder én ook kind te wijzen op het cruciale belang hiervan. Niet alleen als een vaardigheid op zich, maar ook met het oog op toekomstige activiteiten, zoals schoolkampen, zwemmen in zee met onverwachte stroming of mogelijke noodsituaties zoals verdrinkingsgevaar. Wat betekent dat je over meer dan een basistechniek moet beschikken.

Met een A diploma en alleen de basistechnieken zul je het niet overleven als je ergens in zee terecht komt. 

Het advies daarbij is om het kind daarin vooral ook te blijven motiveren, omdat het voltooien van de gehele leerlijn nou eenmaal essentieel is voor de zwemveiligheid van het kind. Aantal instructeurs legt ook expliciet de nadruk op het plezier van het kind tijdens het zwemproces. Dat het genieten van de activiteit zelf meer het doel moet zijn dan het behalen van diploma’s. En dat als het kind echt niet meer gemotiveerd lijkt, er mogelijk iets mis is met de manier waarop de zwemlessen worden gegeven. Een andere zwemlesaanbider zou dan wellicht beter passen.

Ik mis hier het plezier van het kind. Als ik het zo lees, is er misschien iets mis met de manier waarop zwemles gegeven wordt. Eerst het plezier en dan komt het diploma ook wel.

In gesprek gaan met moeder en zoon. Vragen stellen, wat gezien zijn leeftijd ook prima kan. Uitleg geven, zoeken naar dingen die hem kunnen helpen en motiveren. Zeker inzetten op behalen van zwemveiligheid en het afmaken van de gehele leerlijn.

Prioriteit is dan om het plezier terug te brengen in het zwemmen, want als het kind plezier heeft, volgt de rest vanzelf. Ook het behalen van de diploma’s. Een aantal stelt ook voor om de benadering van de zwemlessen te veranderen. Ze suggereren om over te stappen naar een andere zwemschool of een andere zwemvereniging waar de aanpak mogelijk meer gericht is op spelenderwijs leren zwemmen.

Zeker doorgaan, samen kijken naar wat hij nodig heeft om zijn B te halen op een leuke manier zodat hij zijn zwemles tijd positief kan afsluiten. En inderdaad misschien naar een andere zwemlesaanbieder kijken.

A is Acceptabel, B is Beter en C is Compleet. Dus zeker doorgaan. Ik zou een andere zwemschool proberen waar hij op een andere, misschien speelse manier weer plezier krijgt in zwemmen.

Sommigen stellen zelfs specifieke methoden voor, die mogelijk beter aansluiten bij de behoeften en interesses van het kind. Het vinden van een benadering die beter past bij het kind, zou dan kunne helpen om het plezier terug te brengen en de motivatie te vergroten om door te gaan met de lessen. Maar bovenal, stoppen is eigenlijk geen optie.

Ik zou adviseren om door te gaan. Maar misschien is een variant bij een zwemvereniging meer passend. Dat kan op een meer speelse manier toch blijven zwemmen. Sterker worden, handiger worden. En misschien zelfs wel meer met zwemmen krijgen, zoals waterpolo komt hier aan bod en is wat meer ongedwongen manier van blijven zwemmen.

Doorgaan mét plezier!

Het moge duidelijk zijn, bij al die adviezen staat het kind centraal. Of het nu gaat om het benadrukken van het belang van het behalen van diploma’s, het herontdekken van het plezier van zwemmen, of het vinden van een nieuwe benadering die beter past bij het kind, alle instructeurs delen een gemeenschappelijk doel: het bevorderen van de zwemvaardigheden en -veiligheid van het kind op een speelse manier die past bij het kind. En dat begint natuurljk bij een goed gesprek met ouder én kind. Want nog niet alle ouders zijn zich bewust van het belang van het voltooien van de gehele diploma lijn én het beleven van plezier daaraan. Dat leren zwemmen niet alleen een vereiste is, maar vooral ook heel leuk kan zijn voor kind en daarmee dan ook voor de ouder.