Blijven zwemmen door mindfulness

Mindfulness is momenteel een populaire methode die onder andere ingezet wordt bij stressreductie en voor een betere concentratie. Maar het is zeker ook zinvol bij een gedragsverandering. Bijvoorbeeld als je als goed voornemen hebt om veel vaker te zwemmen. Of het nu gaat om een betere conditie, afvallen of ter voorbereiding op een sportevenement: mindfulness kan net dat zetje extra geven om het vol te houden.

Doorzettingsvermogen

Veel mensen die hun gedrag willen aanpassen vinden dit lastig. In het begin gaat het goed, maar om het langer vol te houden wordt het toch lastiger. Zeker als op een gegeven moment de klad erin komt, vraagt het toch wel weer doorzettingsvermogen om het weer op te pakken en niet in net oude gedrag komen te vervallen. Hier kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen. Negatieve gedachten kunnen roet in het eten gooien. Bijvoorbeeld wanneer je toch weer zwicht voor een avondje op de bank en jezelf daarom veroordeelt.

Zwart/wit-denken

Mindfulness helpt je onder andere om bewust te worden van je fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten. Dit zorgt ervoor dat je niet gelijk terugvalt in automatische gedachten en gedragspatronen. Je merkt bijvoorbeeld beter of je jezelf aan het veroordelen bent of zwart/wit denkt. Bij zwart/wit-denken zie je geen middenweg: of je doet het goed, of je doet het fout. Zwart/wit denken, of ook wel alles-of-nietsdenken genoemd, kan ertoe leiden dat je in een negatieve spiraal terechtkomt. Je gaat bijvoorbeeld een keer niet naar het zwembad waarna je denkt “ik heb het nu toch al verpest, dus ik sla deze hele week maar over” – en vervolgens is er die week erop weer wat. Een onredelijke gedachte, die leidt tot destructief gedrag. Je kunt natuurlijk beter een keertje niet gaan en vervolgens weer wel. Een keertje niet hoeft natuurlijk niet direct tot een terugval te leiden.

Lees ook: Digitale detox, meer tijd om te zwemmen…

Resultaten

Helpt minfulnees nu echt? Recent is onderzoek gedaan naar mindfulness en afvallen en het blijkt een positief effect te hebben.Veel respondenten gaven in de verschillende studies aan dat mindfulness helpt om meer bewust te worden van hongersignalen en dat ze beter door hadden wanneer ze vol zaten. Ten tweede herkennen ze eerder prikkels die kunnen aanzetten om te gaan eten, zoals een negatieve emotie of aanwezigheid van voeding in je omgeving. Ook waren de deelnemers dankzij mindfulness minder veroordelend naar zichzelf toe als ze in hun ogen iets te veel hadden gegeten. Ten slotte hadden ze minder last van hunkeringen naar lekkernijen. Uit scans blijkt dat het beter omgaan met negatieve emoties lijkt samen te hangen met een verlaagde activiteit in de amygdala, onder andere betrokken bij het verwerken en aansturen van emoties.

Complex

Helaas betekent dit niet dat nu iedereen zijn gedrag van de ene op de andere kan veranderen. Het veranderen van het gedrag is en blijft natuurlijk hele complexe materie is. Mindfulness kan in veel gevallen wel een toegevoegde waarde hebben, maar het kan heel goed zijn dat er meer aandachtsgebieden zijn die aandacht vragen om meer grip te krijgen op gedrag. Daarnaast staat niet iedereen open voor het gedachtengoed van mindfulness. En dat is natuurlijk wel een voorwaarde. Hoe dan ook is het zeker de moeite waard om er eens dieper in te duiken en te kijken of mindfulness net dat ene zetje kan geven wat nodig is.

Met dank aan: Fit.nl




Pomaz