Zwemmen & Yoga: goed voor de spieren en ademhaling

Het is vandaag Internationale Yoga Dag. Dat wordt dus relaxen… Bij Yoga denken velen aan vooral een beetje ontspannen. Maar Yoga is meer dan ‘een beetje stretchen’ en mentale ontspanning. Bij yoga gaat het ook om het verbeteren van de flexibiliteit, het volledig strekken, het verbeteren van de algehele kracht, het begrijpen van je lichaam en het leren coördineren van je ademhaling met je lichaamsbewegingen. Het is oprecht een workout. Een hele fijne workout zelfs, omdat je zowel aan je lichaam als aan je geest werkt én deze daarmee in balans brengt.

Flexibiliteit spieren

Alle zwemmerliefhebbers weten dat het correct en grondig uitrekken noodzakelijk is om flexibiliteit te behouden, blessures te voorkomen en je lichaam te helpen herstellen. Maar hoe doe je dat? Door yoga in de dagelijkse of wekelijkse workouts op te nemen, stimuleer je het grondig stretchen van de spieren die een zwemmer hard nodig heeft. De verschillende slagen binnen het zwemmen werken herhaaldelijk op dezelfde spiergroepen, waardoor de spieren vermoeid en minder flexibel raken. Deze verstarring van de spieren zorgen voor problemen omdat de strakke spieren steeds beperkter worden in hun bewegingsbereik en hierdoor de andere spieren in dezelfde groep de beweging compenseren. Beperkte spierbeweging veroorzaakt zo meer blessures en onnodige spanningsopbouw bij andere spieren. Yoga kan dan helpen de opgebouwde spanning te verlichten door een combinatie van statische en dynamische rekoefeningen die het spierweefsel verlengen en de sterkte van de uitgeputte spieren en gewrichten verbeteren.

Lees ook: Zwemmen voor een beetje mindlessness

Ademhaling

Naast de verschillende manieren waarop yoga je in het algemeen sterker kan maken, kan het je ook helpen een gevoel van lichaamsbewustzijn en controle te ontwikkelen terwijl je ook je ademcoördinatie verbetert. Dit heeft voordelen voor het zwemmen omdat elke beweging die zwemmers in het water maken een bewuste beweging moet zijn, gericht op de lichaamshouding. Bovendien leert yoga je in te ademen en uit te ademen op commando. Door te ademen in perfecte combinatie met de lichaamsbewegingen, blijf je ontspannen tijdens het trainen. Dit kan de efficiëntie van de slag verbeteren, zodat de inspanning ook met gemak kan worden volgehouden.

Unieke combinatie

Natuurlijk kun je ook yoga én zwemmen combineren. Als er twee sporten zijn die goed zijn voor lichaam een geest, is het zwemmen en yoga. Denk maar aan de kadans, de vloeiende beweging, de ademhaling. Waarom dan geen combi? Zo dacht Speedo ook en schakelde daarom de yoga expertise in van Hope Lin, een bekende yogi. Samen met zwemkampioen Cameron McEvoy ontwikkelde zij trainingsschema’s voor meer balans in het lichaam. Om te werken aan innerlijke rust, ademhaling, flexibiliteit en lenigheid. Leuke oefeningen die je heel goed zou kunnen gebruiken in jouw zwembad en zo je zwemliefhebbers niet alleen te laten inspannen, maar ook te ontspannen. Relax, zwemmen is leuk!

Met dank aan Swimmingworld Magazine.




Hellebrekers