Zwemmen & Yoga: goed voor de spieren en ademhaling

Heb je je wel eens afgevraagd waarom je flexibiliteit afneemt naarmate je ouder wordt? En heb je ook wel eens het gevoel dat je hoofd te vol zit en het daardoor je sportieve prestaties belemmert? Als je beide vragen positief beantwoordt, wordt het misschien eens tijd om het zwemmen te combineren met yoga. Goed voor spieren en de ademhaling!

Hoe kan Yoga helpen?

Yoga is veel meer dan een beetje ‘stretchen’ en het heeft veel meer voordelen dan mentale ontspanning. In vergelijking met bijvoorbeeld cardiotraining die sommige zwemmers combineren met het zwemmen, biedt yoga vele ongeziene voordelen. Denk aan het verbeteren van de flexibiliteit, het volledig strekken, het verbeteren van de algehele kracht, het begrijpen van je lichaam en het leren coördineren van je ademhaling met je lichaamsbewegingen.

  1. Flexibiliteit spieren
    Alle zwemmerliefhebbers weten dat het correct en grondig uitrekken noodzakelijk is om flexibiliteit te behouden, blessures te voorkomen en je lichaam te helpen herstellen. Maar hoe doe je dat? Door yoga in de dagelijkse of wekelijkse workouts op te nemen, stimuleer je het grondig stretchen van de spieren die een zwemmer hard nodig heeft. De verschillende slagen binnen het zwemmen werken herhaaldelijk op dezelfde spiergroepen, waardoor de spieren vermoeid en minder flexibel raken. Deze verstarring van de spieren zorgen voor problemen omdat de strakke spieren steeds beperkter worden in hun bewegingsbereik en hierdoor de andere spieren in dezelfde groep de beweging compenseren. Beperkte spierbeweging veroorzaakt zo meer blessures en onnodige spanningsopbouw bij andere spieren. Yoga kan dan helpen de opgebouwde spanning te verlichten door een combinatie van statische en dynamische rekoefeningen die het spierweefsel verlengen en de sterkte van de uitgeputte spieren en gewrichten verbeteren.
  2. Lees ook: Swim Yoga: Relax, zwemmen is leuk!

  3. Ademhaling
    Naast de verschillende manieren waarop yoga je in het algemeen sterker kan maken, kan het je ook helpen een gevoel van lichaamsbewustzijn en controle te ontwikkelen terwijl je ook je ademcoördinatie verbetert. Dit heeft voordelen voor het zwemmen omdat elke beweging die zwemmers in het water maken een bewuste beweging moet zijn, gericht op de lichaamshouding. Bovendien leert yoga je in te ademen en uit te ademen op commando. Door te ademen in perfecte combinatie met de lichaamsbewegingen, blijf je ontspannen tijdens het trainen. Dit kan de efficiëntie van de slag verbeteren, zodat de inspanning ook met gemak kan worden volgehouden.

Met dank aan Swimmingworld Magazine.




“Recreatievakbeurs”