Meer versoepelingen voor zwembaden? Zwemmen is natuurlijk dé manier om fit te blijven én te ontspannen

Vanavond is er weer een persconferentie over verdere versoepelingen. Eerder al liet demissionaire minister De Jonge weten dat alle seinen op groen staan voor stap drie van het openingsplan. Het is nog niet helemaal duidelijk wat dit precies betekent en wat er dus straks weer meer mag. Maar… gesproken wordt over het gelijktrekken van de buiten- met de binnensport. Dit zou dan kunnen betekenen dat er binnen ook weer groepslessen mogen worden gegeven. Zouden we dan na maanden van niet-zwemmen eindelijk weer een beetje teruggaan naar een aanbod -uitgezonderd recreatief zwemmen- dat begint te lijken op het ‘normale’ aanbod? Dat zou fijn zijn want inmiddels is wel gebleken dat zwemmen dé manier is om fit te blijven én te ontspannen. Waarom? Hierom!

  • Veelzijdig Zwemmen is heel veelzijdig, iedereen kan plezier beleven aan het zwembad. Jong of oud maakt ook niet uit, je kunt in het zwembad babyzwemmen maar ook seniorenzwemmen. Daarbij is het niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. Je humeur verbetert en het geeft een positieve boost. Wie wil dat nou niet?
  • Sporten en bewegen Het is een uitstekende oefening, waarbij elke spiergroep wordt gebruikt. En je kunt zowel anaerobe als aerobe trainen. In het eerste geval train je intensief, maar kort. In het laatste geval train je met een lagere intensiteit, maar kun je het langer volhouden. Dus of je nu een HITT work out doet in het water of gaat baantjes zwemmen, je voelt je erna een stuk beter en fitter.
  • Intensief Welnee. Sterker nog: 30 minuten baantjes zwemmen in het zwembad komt neer op 45-60 minuten oefeningen op het land. Dat is nog eens een effectieve workout. Ideaal toch? En wie weet nog even en kun je misschien ook weer daarna het even gezellig afsluiten met een lekkere cappuccino. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk. Ok, dan kost het meer tijd. Maar die heb je net teruggewonnen met de effectieve work out…
  • Ambitieuze recreanten Wil je echt beter worden? Het antwoord is simpel: trainen, trainen, trainen. Regelmatige trainen dus…Dit kan in het zwembad met een groep, met een maatje of door deel te nemen aan een zwemvereniging. Of je kunt trainen bij een zwemcentrum of een cursus zwemtechniek volgen bij een zwembad bij jou in de buurt. Als je serieus aan de slag gaat, ga je jezelf zeker naar een hoger niveau tillen.
  • Lees ook: Dit is waarom een duik in het water helpt bij een ochtendhumeur. En meer voordelen van zwemmen.

  • Met een beperking De meeste geschikte sport voor mensen met een beperking is zwemmen. Zelfs als je veel last van blessures of spieren en gewrichten hebt, kun je meestal wel bewegen in het water. Sterker nog: warm water verlicht de pijn. Maar het is wel belangrijk om je goed te laten informeren en zorg voor professionele begeleiding.




Sera Dataduiker