Zelforganiserende teams: een hype of duurzame oplossing?

Het traditionele hiërarchische organisatiemodel raakt uit de tijd. Medewerkers worden steeds meer zelf verantwoordelijk. En organisaties zien steeds meer voordelen in het vergroten van de zelfstandigheid van hun medewerkers. Zelforganiserende teams dus om je mensen efficiënter in te zetten, kosten te drukken of klantvriendelijker te worden. De beste manier om stappen te zetten is ‘gewoon beginnen’, maar: waar begin je überhaupt?

Mindset

Als organisatie wil je natuurljk groeien en excelleren, steeds beter worden. Maar om te kunnen groeien en steeds weer je bezoekers te verrassen, moet je zorgen dat je de productiviteit van je mensen optimaal maakt en dat je al hun talenten inzet. Alleen hoe zorgen we dan dat onze medewerkers daadwerkelijk het verschil maken? Je kunt ervoor kiezen om dan nog harder je medewerkers aan te sturen en hen nog meer doelen op te leggen, maar dat werkt niet. Esther Burger (Lead HR Development T-Mobile) heeft als programma manager zelforganiserende teams begeleid bij T-mobile en heeft hier dus veel mee opgedaan ervaring. Volgens Burger heb je een hogere betrokkenheid bij je mensen nodig en een andere manier van werken kan daaraan bijdragen. Daarnaast vraagt dit om een nieuwe mindset van de medewerkers, maar zeker ook van het management.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Lekker in je vel op je werk? Gelukkig maar…

Geen doel

Het gaat dan ook niet alleen om het bedenken van een nieuwe structuur, maar veel meer over het ontwikkelen van een nieuw denkpatroon bij de medewerkers. Daarnaast is het belangrijk dat het niet als een doel op zich wordt gezien, maar meer een middel om de gestelde doelen te behalen. Eigenlijk komt het er op neer hoe een individu vanuit zelfactivatie het beste uit zichzelf gaat halen, zowel voor hemzelf als voor de organisatie. Uiteraard gaat dat niet van de ene op de andere dag. En ook niet door even te zeggen ‘dat er geen manager meer is’. Het is een zorgvuldig proces. Ook voor het management. Als manager moet je veel meer richting geven en kaders stellen, zodat er ruimte ontstaat voor medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. Een aantal directieve managementtaken worden verlegd naar het team en de leidinggevende wordt veel meer een coach.

Workshop ZwembadBranche Congres

Wil jij meer weten over zelforganiserende teams? Kom naar het ZwembadBranche Congres en volg de workshop ‘Zelforganiserende teams: een hype of duurzame oplossing?’ van Esther Burger. Op een interactieve, praktische en persoonlijk wijze zal zij je er dan veel meer over vertellen. Want, hoe definieer je zelforganisatie? Waar begin je en welke randvoorwaarden zijn van belang? Verwacht geen blauwdruk, maar wel een hands-on inspiratie om met zelforganisatie aan de slag te gaan.


advertentie

Dewi Online