Waterratten… maar na ruim een jaar toch nog geen zwemdiploma

Je kent ze vast wel, kinderen die meer onder water zijn dan boven water. Echte kleine waterratjes. Ze durven alles, maken de gekste sprongen, springen salto’s, zwemmen zonder problemen in ‘het diepe’ en kunnen eindeloos onder water zwemmen. En een uitdagende bewegingssituatie gaan ze niet uit de weg. Geen wonder dat een ouder dan hoge verwachtingen heeft en denkt dat hun spruit wel snel leert zwemmen. Hun kind kán namelijk al zwemmen en heeft helemaal geen vrees. Maar niets blijkt minder waar…

‘Spiergeheugen’

Kinderen met totaal geen watervrees voelen zich erg vrij en comfortabel in het zwembad. Zonder problemen kunnen zij zich redden met hun zelf ontwikkelde zwemslag. Handig, want deze kinderen kunnen zich al ‘veilig’ voortbewegen in (diep) water. Alleen is het vaak onhandig dat de zelf aangeleerde zwemslag er moeilijk uit te krijgen is. De zwemslag zit al zo in het ‘spiergeheugen’ van het kind, dat het lastig is deze om te vormen naar een technisch juiste zwemslag. Tijdens de zwemles komt dat duidelijk naar voren. Deze groep kinderen zien vaak het nut niet in van een technisch goede enkelvoudige rugslag en schoolslag. Ze kunnen toch al zwemmen en zich redden in het water. Waarom zou je dan nog de ‘kikkervoeten’ moeten leren?


Ben jij op zoek naar een leverancier van bodemzuigers? 👉 Klik hier.



Waterrat

Klinkt op zich logisch. Maar deze waterratten zijn meestal liever met hun hoofd onder water dan boven water en dit kan het zwemtraject naar het zwemdiploma vertragen. Zeker als ze de noodzaak niet ervaren en voelen om technisch goed te leren zwemmen. De hoge verwachting van ouders kan ook tegenwerken als blijkt dat een kind toch erg lang over het aanleren van de zwemslagen doet. Het is daarom belangrijk dat zij weten dat een waterrat niet per se snel zijn zwemdiploma zal halen. Sterker nog, soms doen de waterratten even lang over een zwemtraject als de kinderen die gestart zijn met waterangst.

Lees ook: Wat vindt een kind nu écht van de zwemles? Zo kom je erachter!

Nog beter

Wat goed kan helpen bij de waterratten is ze te laten zien dat ze vooral (technisch gezien) nog beter moeten gaan zwemmen. Film bijvoorbeeld de zwemslag van het kind. Je kan hem dan aan de hand van het filmpje terug laten zien hoe hij zwemt en hem dan vragen wat nog beter kan. Aan de hand van het filmpje zal het kind beter begrijpen hoe hij zwemt en waar hij op moet letten. Of een ander kind kan de zwemslag voordoen, zodat hij ziet hoe de zwemslag er ‘hoort’ uit te zien. Door het zien zwemmen van een ander kind is het gemakkelijker om het naar de eigen motoriek te vertalen. Op deze manier zal een waterrat bewuster worden van zijn zwemslagen en meer inzicht krijgen in de verbeterpunten. Want het is natuurlijk niet fout, het kan alleen nog beter.

Britt Klaassen-Anholts is zwemonderwijzer en docente bewegingsonderwijs, heeft een eigen zwemschool en een zwemorganisatie die zich richt op het helpen van ouders en kinderen op weg naar een zwemdiploma, genaamd: Met succes op zwemles!


advertentie

XS2 voor Zwembaden