Voor sommige kinderen is de zwemles erg spannend, anderen vinden het erg leuk. Maar wat zij dan precies zo spannend of leuk vinden is soms lastig te achterhalen. Kinderen zijn niet altijd zo spraakzaam en aan één woord heb je niet altijd genoeg. Hoe kun je er dan wel achter komen hoe de kinderen het echt ervaren, wat ze erbij voelen, wat ze ‘ziek’ vinden en wat niet? Op Famme las ik een blog over hoe je er echt achter komt wat een kind van school vindt, maar dit is natuurlijk ook heel goed te gebruiken voor de zwemles. Leuke tips voor zwemouders én zweminstructeurs!
Wat was het leukste vandaag?
Een goede strategie is om specifiek te vragen naar het hoogte- op dieptepunt van de les. Op deze manier krijg je een goed beeld van wat een kind de leukste en de minder leuke momenten vond, waar het elke week weer naar uitkijkt en waar het elke week misschien wel echt tegenop ziet. Je kunt dit ook als zweminstructeur standaard vragen na elke les: Wat vond je het allerleukste en wat het minst leuke? Een leuke en zinvolle afsluiter van de les.
Kom, we gaan tekenen
Voor veel kinderen – en ook nog volwassenen – is het moeilijk om in woorden uit te drukken hoe we ons voelen. Het is dan vaak makkelijker om onze gevoelens via bijvoorbeeld een tekening te laten zien. Vraag aan eens om een tekening te maken van het zwembad, de zwemles, of van de badjuf of -meester. Op basis van de tekening kun je vragen stellen en een gesprek aangaan waar misschien wel heel leuke verhalen uit te halen zijn.
Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.
Wat heb je vandaag geleerd?
Elke zwemles leer je iets nieuws. Of het nu een slag is, of een specifieke techniek. Sommige dingen gaan makkelijk, andere een stuk moeilijker. Als je vraagt naar wat kinderen nu precies hebben geleerd, laat je meteen zien dat de kleine stappen in een leerproces erg belangrijk zijn. Daarnaast voelen kinderen zich competent als ze zien dat ze vooruitgang boeken, hoe klein deze ook mag zijn.
Als je vandaag opnieuw kon beginnen, wat zou je dan anders doen?
Veel volwassenen kijken terug op de dag en denken na over wat ze anders zouden kunnen doen. Het helpt patronen te doorzien en zorgt ervoor dat de dag met een goed gevoel kan worden afgesloten. Maar het is ook voor kinderen een nuttige vraag, bijvoorbeeld om te achterhalen of er iets naars is gebeurd tijdens de les. Het is ook een fijne vraag die je tussen neus en lippen door kan stellen. Juist dan, omdat de kans dat een kind het niet als beladen beschouwt en een uitgebreid antwoord geeft groter is.