Kinderen met een speciale opleidingsbehoefte: inclusief of exclusief opleiden?
Er is al veel over geschreven en nog meer over gesproken: naar welk resultaat werk je toe met een kind dat een speciale opleidingsbehoefte heeft? Wil je, kost wat kost, voor één of meerdere diploma’s gaan? Of vind jij één of meerdere deelcertificaten wel voldoende? Maar als het goed is,…
Dag van de leraar: ode aan de zwemleraar en -lerares!
Het is vandaag de ‘Dag van de leraar’. Volgens het woordenboek is een leraar of lerares iemand die kennis of vaardigheden overbrengt op anderen. Helemaal waar, maar in de praktijk houdt het toch wel iets meer in. Je begeleidt een kind op zijn of haar leerroute, welke dan ook, en…
Wat als we nu eens gaan voor NUL verdrinkingsongevallen?
Deze week las Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman, een bericht over flitspalen in Tilburg met daaronder een bord: ‘Tilburg gaat voor NUL verkeersongevallen’. Hiermee merkte Minette zelf meteen op hoe er werd ingespeeld op de emotie. Mensen worden aangesproken op hun gedag: het is niet een boete te…
‘Afname van motoriek en toename van gewicht vertragen het leerproces van zwemmen‘
De motorische ontwikkeling van peuters gaat achteruit. In een Vlaams onderzoek naar bewegingsvaardigheden scoort een kwart van de 1- tot 3-jarigen tegenwoordig slechter dan de peuters van 20 jaar geleden. Een zorgwekkende ontwikkeling, een goede motoriek is natuurlijk van groot belang voor de ontwikkeling van een kind. En het is…
Nooit meer saaie lessen met ‘Het geheim van de leukste zwemles’
Leuk en plezierig leren zwemmen, dat wil natuurlijk ieder kind. Steeds meer kinderen leren spelenderwijs zwemmen, maar de mogelijkheden zijn nog legio. Als aanvulling op jouw eigen creatieve spelletjesrugzak heeft Dave Klaassen ‘Het geheim van de leukste zwemles’ geschreven met daarin door Marcelle Roeper geïllustreerde spelletjes om direct te gebruiken….
Ode aan de zwemlesouder
Racen vanuit school naar sportclubjes, muziekles en natuurlijk zwemles. Wat is het soms een ge-puzzel om de hele week rond te breien. Tussen de zwemles door nog even snel een boodschapje doen, hardlopen of een ander kind uit de opvang of sportclub halen. We zijn er maar druk mee. Over…
Zo stimuleer je de motorische ontwikkeling voordat kinderen leren zwemmen
Kinderen van 3 tot 4 jaar maken de laatste motorische ontwikkelingen door voordat ze naar de basisschool gaan. Ze leren in deze leeftijdsfase vaardigheden als springen, hinkelen en schommelen. Een cruciale fase want de motorische ontwikkeling van kinderen is belangrijk voor een levenlang plezier in sporten en bewegen. Jonge kinderen…
Van curling naar puddle: ben jij een puddle lesgever?
Al eens eerder schreef ik over het begrip ‘curlingouders’ dat ‘Omdenk-goeroe’ Berthold Gunster gebruikt voor de ouders die de weg voor hun kind plaveien. Of over juf Ank uit Luizenmoeder die waarschuwde voor té betrokken ouders: ‘Als je wil dat je kind hogerop klimt, moet je er vooral niet bovenop…
De waarde van (zwem)les
In het AD las ik over een onderzoek naar zelfoverschatting op de piste. Het blijkt dat zo’n 95% van de Nederlandse mannen en 61% van de Nederlandse vrouwen zichzelf enorm overschat. Je moet immers niet alleen ‘naar beneden komen’. Ook houding, conditie en techniek zijn cruciaal. Conclusie: we gaan onvoldoende…
Lastig kind? Iedereen is gemotiveerd!
Kinderen zijn tegenwoordig zó anders. Dat is wat Titeke heel vaak hoort. Ze doen niet mee in de les. Ze doen niet wat jij als lesgever wilt doen. Ze gaan hun eigen gang, willen doen wat ze zelf willen doen. Of ze doen niks. Of ze huilen alleen maar en…