23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Leren zwemmen in groepjes? Graag!

Corona heeft van werkgevers en werknemers een grote mate van flexibiliteit gevraagd. Vervangend werk doen, tijdens de lockdown werkuren verzetten of scholing volgen en extra werken voor collega’s die ziek waren of in quarantaine. We kregen te maken met looproutes, het gebruik van mondkapjes en ook nog de omstreden QR controle. Het kostte veel extra inspanning om klanten goed te informeren over de noodzaak en handhaving hiervan. Daarnaast betekende het voor werkgevers ook een periode van minder inkomsten en oplopende kosten. Dit alles leid je bijna af van waar het om draait: de sportzwemmers, banenzwemmers en recreanten. Maar zeker ook zwemleskinderen die van ons afhankelijk zijn voor hun zwemveiligheid.

Optimaal proces

Het moge inmiddels duidelijk zijn, mijn passie ligt bij de zwemles. Daar beleef ik het meeste plezier aan en geeft mij de meeste voldoening. Daarom ben ik al bijna 30 jaar bezig met het verbeteren van die lessen, bij mezelf en onze lesgevers. Ik wil graag dat kleuters zo goed mogelijk en met plezier in hun eigen tempo leren zwemmen en ik ben ervan overtuigd dat dit sterk afhangt van de mate waarin elk kind maximaal kan leren. Bij een optimaal proces, is het resultaat maximaal. Om dat te bereiken, blijf ik mezelf de vraag stellen: ‘Waarom doen we de dingen zoals we ze doen?’ Dit betekent ook dat ik mij blijf verdiepen in alle wetenschap die voor ons vak belangrijk is, zoals op het gebied van bewegingswetenschappen, pedagogiek en onderwijskunde. Die inzichten vertaal ik graag naar de praktijk, mits schaalbaar en haalbaar. Schaalbaar zodat het geschikt is voor álle lesgevers. Haalbaar omdat het moet passen bij de randvoorwaarden en logistiek binnen zwembaden en in het kostenplaatje van ouders. 


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



‘als vanzelf’

Ik ben daarom heel enthousiast over zwemlessen waar kinderen in groepjes werken. Een deel van de kinderen werkt bij de lesgever en een deel van de kinderen werkt zelfstandig. Hiermee sluit je ‘als vanzelf’ al aan bij het motorisch leren van jonge kinderen. Kleuters leren zwemmen volgens het ‘klittenband principe’, ofwel het ‘leren door ervaren’, door oefenstof in de goede volgorde en op het juiste moment aan te bieden. Om elk kind in zijn eigen tempo te laten leren moet je differentiëren. Daarbij wil je ook dat kleuters veel kunnen bewegen, veel bewegen is immers veel ervaring opdoen en dus veel leren. En dan wil je ook nog goede leerhulp geven, want dat leidt tot succeservaringen en dus tot ontwikkeling. Door het werken in groepjes kun je heel makkelijk aan al deze principes voldoen. De kinderen bij de lesgever krijgen veel individuele leerhulp en differentiatie is makkelijker omdat niet alle kinderen bij de lesgever zitten. De anderen werken zelfstandig, waardoor zij niet onnodig in rijtjes hoeven te wachten. Zij kunnen volop bewegen, oefenstof herhalen of automatiseren, experimenteren en ontdekken. Wanneer je daarbij stuurkaarten gebruikt en uitdagende materialen inzet, wordt de activiteit nóg hoger.

Zien is geloven

Voor mij is het werken in groepjes een simpele manier om een complex motorisch leerproces zo effectief mogelijk te maken. En daar word ik blij van. Alleen wanneer ik hierover met collega’s van andere zwembaden praat, hoor ik regelmatig twijfels. Er zijn lesgevers die twijfelen of jonge kinderen wel zelfstandig kunnen oefenen, samen met andere kinderen. Onder het motto ‘zien is geloven’, nodig ik hen van harte uit om eens te gaan kijken in de onderbouw van de basisschool. Daar zitten kinderen al vele jaren niet meer in rijtjes, maar werken zij samen in groepjes en kiezen zélf opdrachten. Dit gaat prima en dus werkt dit ook bij het leren zwemmen. Als oppas oma weet ik dat het in deze coronatijd helaas niet is toegestaan om het schoolgebouw binnen te komen. Ontzettend jammer want bij het brengen en halen van kleinkinderen vind ik het juist zo leuk om binnen even mee te mogen kijken en te ervaren hoe het daar gaat. Maar ik vertrouw erop dat dit ook weer een keer mogelijk zal zijn. Tot die tijd geniet ik dan maar van de verhalen die we horen over alles wat er op school gebeurt.