Dag van de leraar: ode aan de zwemleraar en -lerares!

Het is vandaag de ‘Dag van de leraar’. Volgens het woordenboek is een leraar of lerares iemand die kennis of vaardigheden overbrengt op anderen. Helemaal waar, maar in de praktijk houdt het toch wel iets meer in. Je begeleidt een kind op zijn of haar leerroute, welke dan ook, en dat is natuurlijk het mooiste wat er is. Iedereen kent in zijn leven wel een leraar of lerares die een onuitwisbare indruk heeft achter gelaten. Het is daarmee veel meer dan het overbrengen van kennis of vaardigheden, je kunt het verschil maken in het leven van een kind. Op de ‘Dag van de leraar’ een ode aan de zwemleraar of -lerares die dat elke dag weer vol overgave probeert.

Wisselwerking

De pedagogiek is de wetenschap van de ontwikkeling van een kind tot aan zijn volwassenheid, het is de praktijk van het opvoeden. Eigenlijk is ‘Pedagogiek’ afgeleid van het Griekse woord paidagoogia, wat letterlijk ‘kinderleiding’ betekent. De leiding hebben over de kinderen. Inmiddels weten we gelukkig wel dat we het niet zo letterlijk moeten nemen. Het is en blijft een wisselwerking en juist deze wisselwerking is cruciaal. Het allerbelangrijkste wat je moet doen is in verbinding staan met het kind. Alleen dan ontstaan er de mooiste dingen. Of zoals Agela Esajas, lerares basisschool, gisteren zo mooi zei bij Khalid & Sophie: ‘zonder relatie geen prestatie’. Als je echt in staat bent ieder kind te zien en te erkennen zijn kinderen tot immens mooie dingen in staat. Ook zwemles geven is uiteindelijk zoveel meer dan alleen het aanleren van de zwemtechniek. Het gaat ook om vertrouwen, begrijpen, accepteren, erin geloven en natuurlijk plezier. Je speelt ook als zwemleraar of -lerares een belangrijke en voor sommige kinderen zelfs cruciale rol in hun leven.

Ken jij een zwemleraar of -lerares die het verschil maakt in onze branche? Geef hem of haar hier op voor de Persoonlijkheid van het jaar.

Lees ook: Kinderen zwemmen zoals ze zijn

Wat doe je zoal?

Peter Heerschop is leraar en geeft nog steeds zelf les mdat hij iemand iets aanleren het mooiste vindt wat er is. Die blik van kinderen die zich dat realiseren, ‘ik heb iets geleerd’, is voor hem onbetaalbaar. ‘Maar wat doe je eigenlijk zoal als leraar?’, wordt hem nog steeds vaak gevraagd. Gisteren gaf hij daar in een ode aan de leraar antwoord op. ‘Ik laat kinderen harder werken dat ze zelf denken te kunnen, ik laat ze meer leren dan ze zelf voor mogelijk houden. Ik geef ze het gevoel dat ze erbij horen, zorg ervoor dat ze zelf iets ontdekken. Leer ze luisteren, denken, praten en oprecht sorry zeggen. Meedenken, meeleven en inleven. Leer ze dat ze door anderen te helpen, zichzelf helpen en dat je altijd krijgt wat je geeft. Hiermee probeer ik elke dag weer het verschil te maken. Wat doe jij?’

Kijk hier de ode van Peter Heerschap terug





RBI Corrosion