Kinderen met een speciale opleidingsbehoefte: inclusief of exclusief opleiden?

Er is al veel over geschreven en nog meer over gesproken: naar welk resultaat werk je toe met een kind dat een speciale opleidingsbehoefte heeft? Wil je, kost wat kost, voor één of meerdere diploma’s gaan? Of vind jij één of meerdere deelcertificaten wel voldoende? Maar als het goed is, kun jij deze vraag eigenlijk helemaal niet beantwoorden. Want… wat willen de ouders eigenlijk? Met welk idee zijn zij bij jou terechtgekomen? Uiteraard om hun kind te leren zwemmen en wel zo snel mogelijk..! Maar zo snel mogelijk voor wat?

Haalbaar?

Je kunt op verschillende manieren kijken naar speciale zwemles. Is het de bedoeling dat een kind lekker kan spelen in het water, óók in een diep bad en eventueel ook van een glijbaan af kan? Of is het de bedoeling dat een kind zichzelf kan redden tijdens penibele situaties in een meer, plots na een val in een (diepe) sloot of misschien wel de zee? In het eerste geval kan een zwemcertificaat een mooie doelstelling zijn en in het andere uiterste geval heb je veel meer vaardigheden nodig. Maar is dat laatste dan wel haalbaar voor een kind met een beperking? Afhankelijk van de soort beperking en de ernst kan er mogelijk meer dan je denkt. Zo lang jij aansluit bij wat het kind kan en de manier waarop je het best communiceert met hem in een tempo dat passend is.

Lees ook: Jeugd meer laten zwemmen? Gewoon doen!

Inclusieve discozwemavond

Hoe weet je dat dan allemaal? Dáár kunnen ouders je behulpzaam bij zijn in combinatie met jouw observatie vermogen. Wat zie je gebeuren: wat heeft wél effect en wat niet? Wanneer bereik je het kind wel en wanneer niet? En soms kan het zinvol zijn om eens contact te zoeken met één van de hulpverleners van het kind, altijd via de ouder. Maar vooral niet door je eigen programma door te zetten. En wat minstens zo belangrijk is: naast het genoemde veiligheidsaspect, is het belang van meedoen groot. Kinderen met een beperking willen ook naar een kinderfeestje, meedoen aan discozwemmen of op de plaatselijke stormbaan op in het zwembad. Gun deze kinderen dat ze niet alleen naar ‘exclusieve’ zwemfeestjes voor kinderen met een beperking kunnen (die zeer beperkt zijn). Maar juist écht mee kunnen doen aan een ‘inclusieve discozwemavond’ waar iedereen – hoe verschillend hij of zij ook is- mag en kan meedoen.

Sociale aspect

Makkelijker gezegd dan gedaan? Probeer buiten je kaders te denken. En vraag aan ouders wat zij voor hun kind met zwemles willen bereiken. Vraag hier ook op door en denk daarbij eens een stapje verder dan alleen de veiligheid. Juist het sociale aspect van allerhande zwemfeestjes dragen bij aan het ‘inclusieve’ gevoel van erbij horen. En dát draagt onlosmakelijk bij aan zelfvertrouwen én dus aan zwemveiligheid van het kind!

Deze blog is geschreven door Irma Kokx. Irma heeft jarenlange ervaring in de zwembranche en adviseert zwembaden op het gebied van exploitatie en communicatie. Recent heeft zij samen met met Patty van het Hooft ‘ZWI + : Zwemles geven aan kinderen met een speciale onderwijsbehoefte’ geschreven en eerder beschreef zij haar eigentijdse kijk op zwemles in haar boek ZVVEM.





RBI Corrosion