Recreatie groeit: profiteert ook de zwembranche van de economische groei?

Recent verscheen het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017. Dit rapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. Hiermee wordt een actueel inzicht gegeven in de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd. Voor de zwembranche is het natuurlijk vooral interessant om te kijken naar de vrije tijdsbesteding. Hoe besteden wij onze vrije tijd?

Wandelen

In 2015 hebben Nederlanders samen bijna 3,5 miljard vrijetijdsactiviteiten ondernomen. Vooral buitenrecreatie komt veel voor: 854 miljoen keer in 2015. Daarvan betrof het 441 miljoen keer een wandeling voor het plezier. Andere populaire vrijetijdsactiviteiten van Nederlanders zijn onder meer funshoppen in binnensteden, fietsen voor plezier en bezoeken aan de sportschool. In totaal is door Nederlanders in 2015 een bedrag van ruim 46 miljard euro uitgegeven aan het ondernemen van uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Dit komt neer op gemiddeld 13,26 euro per persoon per activiteit.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Beleving

In het rijtje vrijetijdsbesteding staat zwemmen niet direct bovenaan. Wandelen is verreweg het populairst. Dit gaat dan waarschijnlijk om uitjes zonder kinderen of ouders die vergeten zijn om te vragen wat de kinderen willen… Maar dat even terzijde. Nu kun je er natuurlijk niet onderuit dat wandelen een goedkope activiteit is. Maar gemiddeld wordt er 13,26 euro per persoon per activiteit uitgegeven. Men is dus wel bereid om te betalen voor vertier in vrije tijd. Als je dit afzet tegen een middagje zwemmen, dan is het rekensommetje natuurljk snel gemaakt. Ook is gekeken naar dagrecreatie. Deze markt blijft een vechtersmarkt onder meer doordat er de afgelopen jaren tientallen pret- en themaparken, dierentuinen, musea, kartbanen en nog veel meer vormen van vertier bij zijn gekomen. De enorme concurrentie tussen deze bedrijven wordt dan vooral op de prijs gevoerd. Ook hier zie ik dus kansen. Tegelijkertijd speelt de beleving ook een grote rol. De consument wil steeds weer worden verrast en daar moet op worden ingespeeld. Dit geldt natuurlijk ook voor zwembaden, een middagje zwemmen moet een beleving zijn.

Lees ook: Dan denk ik altijd bij mijzelf: zijn wij nu echt zo duur?

Economische groei

Tot slot concludeert de Rabobank uit onderzoek dat de horeca en recreatie momenteel maximaal profiteren van de gunstige economische ontwikkelingen. Toenemende particuliere consumptie heeft een positieve impact op de vraag in de markt en de verwachting is dan ook dat de groei verder doorzet. Gezien de magische werking van water op kinderen in combinatie met het interessante prijskaartje zou het toch heel fijn zijn als de zwembranche hier ook van kan meeprofiteren.


advertentie

XS2 voor Zwembaden