23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Dan denk ik altijd bij mijzelf: zijn wij nu echt zo duur?

Gastblog Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman – Het is weer zover, november. Deze maand staat bij ons altijd in het teken van de cijfers, met andere woorden: het vaststellen van de begroting! Als ik even, onder ons gesproken, heel eerlijk ben is dit niet echt mijn ding. Gelukkig heb ik een hele goede rechterhand op het zwembad die alle cijfers altijd bijhoudt en netjes op papier zet. Ik heb hier dan ook helemaal niet voor gestudeerd, laat mij maar lekker sporten, bewegen, lesgeven, organiseren, roosters maken, mensen te woord staan, plannen maken. Geen saaie dagen voor de computer zitten om alle cijfers weer op een rijtje te krijgen.

Maar goed, als manager zijnde hoort dat er dus wel bij. Het is ook niet zo dat ik er helemaal niets mee doe. De bezoekersaantallen houd ik netjes elke maand bij om te kijken hoe het verloop gaat. In de vakanties is het dan ook altijd mijn hobby om aan het einde van de dag te kijken hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ze hebben me ooit op een management cursus het volgende gevraagd: wat doe je als je na een vakantie de eerste dag op je werk komt? Allereerst even iedereen begroeten uiteraard, maar dan snel daarna kijken hoeveel bezoekers er in die weken zijn geweest. Het is wel belangrijk natuurlijk om dat bij te houden. Op die manier kun je sturen, activiteiten gaan bedenken, acties gaan verzinnen. Dit is uiteraard wel een beetje anders dan de cijfers opmaken. Ik heb dan ook veel respect voor mijn collega die dit doet.

Door het jaar heen houden we per kwartaal dit ook nauwlettend in de gaten. Ik kan uiteraard wel de juiste vragen stellen bij de cijfers als die naar mijn mening afwijken. Vaak is het dan ook zoeken naar de oorzaken hiervan, of dat er ergens een foutje in zit (het blijft mensenwerk). In november kun je op deze manier dan ook al een goede inschatting maken waar we op het einde van het jaar op uit gaan komen. Met deze cijfers bij de hand, gaan we dan de begroting opmaken. Helaas is het zo dat de energie het afgelopen jaar weer flink gestegen is en ook het einde van het schoolzwemmen gaan we dit jaar goed merken. Dat was toch een mooi vast inkomen dat je niet zo één, twee, drie ergens anders terug kunt verdienen.


Ben jij op zoek naar een leverancier van bodemzuigers? 👉 Klik hier.



Het afgelopen jaar hebben we onze vaste klanten nog weten te sparen en hebben we de prijzen voor de zwemlessen, beweeglessen en passepartouts niet hoeven verhogen. Helaas, jullie voelen hem nu al aankomen, zullen we dat het komend jaar wel moeten gaan doen. De kosten zijn momenteel te hoog ten opzichte van de opbrengsten. Het liefst zou ik iedereen gratis binnen laten, omdat ik jullie allemaal een dagje zwemmen gun, maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar. We hebben uiteraard ook heel wat kosten om de boel draaiende te houden. Ook de entreeprijs voor een dagje zwemmen gaat dus een beetje omhoog.

Wat ik dan altijd raar vind, is dat mensen het zwemmen zo duur vinden. We horen dit vooral in de vakanties (de vaste klanten klagen hier niet over) wanneer er mensen komen die niet zo vaak gaan zwemmen. Dan denk ik altijd bij mij zelf: zijn wij nu echt zo duur? Ze betalen momenteel €4,80 voor een hele dag. Als ik met mijn kinderen een keertje naar jump XL ga ben ik per kind € 8,50 kwijt voor een uurtje… En zij hoeven geen water warm te houden, hebben geen douches, geen hoge onderhoudskosten. Met andere woorden: volgens mij valt onze prijs best wel mee. Het is maar net waar je het mee vergelijkt en wat je er voor uit wilt geven. Maar wij worden zwaar gesubsidieerd, denken mensen vaak. Nou dat is de afgelopen 5 jaar ook zwaar naar beneden bijgesteld. We betalen overigens wel elk jaar weer meer huur voor een gebouw van 40 jaar oud. En toch vind ik het dan weer lastig om een dubbeltje op de prijs te doen…

Deze blog is geschreven door Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman. Herken jij je in de woorden van Minette? laat het ons weten via een reactie hieronder of op onze facebookpagina.

Heb jij ook een mooi verhaal uit de praktijk dat je graag met je collega’s wilt delen? Mail naar info@zwembadbranche.nl