Pittige workout? Een lekkere beat motiveert!

Voor veel sporters is muziek een essentieel onderdeel van het sporten. De lekkere beat tijdens hun workout helpt om beter te presteren. Al in 1911 vond de Amerikaanse onderzoeker Leonard Ayres dat fietsers sneller fietsen wanneer er een band langs de baan staat te spelen, dan wanneer het stil is. Sinds die tijd -maar in het bijzonder sinds de laatste tien jaar- is het onderzoek over muziek en sporten aanzienlijk uitgebreid. Muziek kan je coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen tijdens een workout verbeteren. Maar hoe is het te verklaren dat muziek het lichaam en de geest beïnvloedt tijdens fysieke inspanning?

Opzwepende muziek

Muziek zorgt voor een fijn gevoel door stimulering van de beloningssystemen in de hersenen. Vrolijke of opzwepende muziek veroorzaakt onder andere een hogere productie van dopamine waardoor je je beter voelt. Dopamine wordt ook wel het plezierstofje van de hersenen genoemd en het speelt een belangrijke rol bij gedachten en gevoelens. Hiernaast is dopamine ook belangrijk voor de bewegingscontrole en doelgericht denken en handelen, zeker ook handig bij het sporten. Verder heeft muziek een aantal andere belangrijke effecten: het leidt mensen af van vermoeidheid en pijn, verhoogt de gemoedstoestand, vergroot het uithoudingsvermogen, vermindert ervaren moeite en kan hierdoor zelfs de effectiviteit van de stofwisseling vergroten. Tijdens wedstrijden van topsporters blijkt ook dat muziek een klein, maar significant positief effect heeft op het prestatievermogen.

Lees ook: Een zwemtraining of workout? Vergeet het herstel erna niet!

‘Ritme-respons’

Twee van de belangrijkste kenmerken van muziek die van belang zijn tijdens het sporten zijn tempo en wat psychologen ‘ritme-respons’ noemen. Dit laatste is de mate waarin de muziek je het gevoel geeft dat je er op wilt bewegen. De meeste mensen hebben een instinct om hun bewegingen en expressies met de muziek te synchroniseren, bijvoorbeeld door met hun voet op de grond te tikken. Uit onderzoek blijkt dat mensen een onbewuste voorkeur hebben voor ritmes op ongeveer 120 beats per minuut, twee beats per seconde. Wanneer mensen gevraagd worden om met hun vingers een tempo te tikken, doen ze dat ook vaak onbewust op of rond dit ritme. Natuurlijk zijn er verschillend en is het helaas niet zo dat je bij elke verhoging in ritme ook een verhoging in motivatie ziet. Daarbij voelt niet iedereen de noodzaak om in exacte gelijke trede met de muziek te lopen of bewegen, maar evengoed kan deze synchroniciteit het lichaam helpen om haar energie gelijkmatiger en efficiënter te gebruiken. Wanneer er ritmisch bewogen wordt op een beat hoeft het lichaam minder aanpassingen te maken op gecoördineerde bewegingen dan wanneer het niet dat ritme aanhoudt.

Minder vermoeid

Gedurende een submaximale inspanning kan muziek je concentratie op het resultaat verhogen en je focus op het gevoel van vermoeidheid verminderen. Dit gedrag wordt door sportpsychologen dissociatie genoemd (een vermindering van de focus op lichamelijke sensaties). Effectieve dissociatie kan zorgen voor andere gedachten tijdens het sporten en geeft je het gevoel dat het niet zo zwaar is. Het gevoel van kracht en geluk neemt toe door muziek, terwijl negatieve gedachten onderdrukt worden. Dit effect is alleen werkzaam bij een laag tot middelmatige inspanning. Bij zware inspanningen heeft muziek helaas geen effect op vermindering van het vermoeidheidsgevoel. De psychologische feedback van het lichaam (verzuring en vermoeidheid) is dan te heftig, waardoor je geen verlichting ervaart door de muziek. Verder blijkt uit onderzoek dat muziek ervoor kan zorgen dat je beter in een flow komt en makkelijker in staat bent om repetitieve trainingsvormen uit te voeren. Muziek zorgt ervoor dat sporters efficiënt en constanter sporten, wat resulteert in een betere prestatie of een beter uithoudingsvermorgen.

Metronoom

Muziek tijdens het sporten werkt als een soort metronoom, waarbij het je kan helpen om een gelijkmatig tempo vol te houden, het aantal foutjes te verminderen en de energie die je er voor nodig hebt te beperken. Het kan je helpen om je net dat duwtje te geven om een stapje verder te gaan en net even harder te trainen. Een potentieel gevaar is dat muziek de focus weg kan halen bij lastige oefeningen. Bij specifieke bewegingen is de vorm uiterst belangrijk. Blijf dus vooral ook op de techniek en de vorm letten. Het is de reden dat topsporters tijdens wedstrijden weinig muziek gebruiken, ze hebben namelijk complete focus nodig voor een technisch correcte uitvoering van hun bewegingen. Maar bovenal is duidelijk muziek kan je coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen tijdens een workout verbeteren.

Met dank aan FIT.nl, een platform voor fitness, afvallen en voeding waar een team van deskundigen je op de hoogte houdt met artikelen en oefeningen en recepten deelt voor een fitter leven.





Sera Dataduiker