Oefenstof, het moet vooral leuk blijven!

Ik zie kinderen oefeningen doen bij de borstcrawl waarvan ik denk: he?! Waarom doen ze dat en het meest verrast ben ik dan over de uitleg die de lesgevers er bij geven. Ik noem een paar voorbeelden.

  • ‘Ik leer ze het op niveau 1, want dan kunnen ze het alvast’. In dit geval gaat het over de ademhaling bij de borstcrawl. Het liggend oefenen van de zijwaartse ademhaling met een plankje in de handen heeft in niveau 1 nauwelijks zin. Vast staat dat er ademgehaald moet worden. Ademhalen is noodzakelijk om in leven te blijven en daarom buitengewoon handig. Maar geloof me, het hoofd van de kinderen kan draaien!. Draaien hoef je niet te oefenen in niveau 1. In niveau 1 moet een kind in borstligging leren uitblazen in het water en het mag daarbij trappelen met de benen; een motorboot! Met daarbij de belangrijke goede ligging. Dat is het beste voor het snel leren van de borstcrawl. Ik kom straks terug op de zijwaartse ademhaling.

Ik heb meer opmerkelijke oefeningen gezien. Ze vallen allemaal in dezelfde categorie. Ze kunnen wel, maar de kinderen vinden ze meestal niet fijn en het rendement is gering. De kinderen doen het voor jou als zwemonderwijzer. Voor het gemak noem ik er nog een paar:

  • Een hele baan alleen met de rechterarm borstcrawl zwemmen, plankje in de linkerhand, en steeds met rechts het midden van het plankje aantikken en natuurlijk zijwaarts ademhalen. Je ziet de bui al hangen, daarna alleen met de linkerarm. Het lukt niet bij de kinderen en ze vinden het niet leuk en dat vindt de juf weer niet leuk….gek hè. ‘Gelukkig’ mogen ze het in totaal wel 12 (!) banen doen; 6 banen met rechts en 6 banen met links. Welk kind zou deze oefening uitnodigend en uitdagend vinden? En welk kind zou voelen dat deze oefening is afgestemd op zijn op haar eigen niveau en deze met veel plezier uitvoeren? Is dit de leerstof waarvan een kind denkt: Wauw wat leuk, dat wil ik gaan oefenen….?!
  • Vaak gezien en nauwelijks bijdragend aan het rendement van het leren zwemmen: met een plankje borstcrawl beenslag oefenen. Bij voorkeur over 25 meter, want daar krijgen ze sterke benen van. Vanaf 1 september 2010 hoeft een kind maar 5 meter borstcrawlcombinatie te zwemmen voor het A diploma. En heus waar, daar zijn hun benen sterk genoeg voor.

De beenslag is vooral voor stabilisatie van de ligging en draagt weinig bij aan de voortstuwing. Bovendien ontneemt een plankje het kind een aantal essentiële ervaringen zoals het draaien om de lengteas. Door het kind een plankje vast te laten houden, schakel je de druksensoren in de handen uit. Druksensoren in je handen voelen of je water wegduwt of niet. Je kunt met materiaal in je handen geen watergevoel ontwikkelen. En voelen en ervaren zijn toch juist zo heel belangrijk bij het leren zwemmen.

Lees de hele column in ZwembadBranche nr.26

door: Leône Hamaker
Wilt u reageren of heeft u vragen mail Leone

 
 Nationaal Onderzoek Zwemouders - 2017