23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Nog meer terug naar ‘normaal’: hoe motiveer je om weer te beginnen?

Starten met bewegen is vaak al een ‘dingetje’, maar nu mensen door de lockdown een periode hebben gekend van minder bewegen en zelfs stilstand is dat nog lastiger. Misschien bevalt het wel om minder te moeten. Geen gedoe in het zwembad met aanmelden, omkleden, en weer er uit, natte zooi mee naar huis. En door corona ook nog je mondkapje mee, afstand houden. Lekker makkelijk ‘thuis’ is toch ook ok? Nu we vandaag weer verder gaan versoepelen, lijkt het steeds meer ‘normaal’ te worden. Hoe haal je ook iedereen weer terug naar het zwembad?

Misschien denken mensen, dat wandelen of hardlopen is ook prima. Maar hoe leuk is bewegen in het water? Sociaal met elkaar, leuke sfeer, tof coachende lesgever (ik noem het vaak ‘blij hoofd’), zalig in het water bewegen. En dan ook nog eens gezond bezig zijn. Veel calorieën verbranden zonder dat je er erg in hebt, minder impact op je gewrichten, lekker dansend op de motiverende muziek. Heerlijk, toch? Maar hoe hoe buig je de extrinsieke motivatie om naar intrinsieke motivatie? Het klinkt allemaal gemakkelijk, maar in de praktijk werkt dat toch net even anders. In groepsverband is het moeilijk(er), maar het kan wel. Gemotiveerd blijven is makkelijker in een groep dan in je eentje. En het fijne is, jij kan dat als lesgever coachen, waarbij de volgende stappen helpen.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwemlesmaterialen? 👉 Klik hier.



Stap 1: Ertoe bewegen om naar het zwembad te gaan 

Hoe doe jij dat met jouw zwembad? Hoe haal je ze weer naar binnen? Stuur je een standaard mail met ‘Je staat ingepland’ of stuur je een persoonlijkere met ‘Wij kunnen niet wachten om jou weer te ontmoeten, onze lesgever staat te popelen met haar blije hoofd? Weet dat motivatie mensen naar een bepaald gedrag drijft, jouw blije hoofd staat garant voor een intense glimlach terug. Motivatie betekent het voelen van verlangen (wat wij willen bewerkstelligen) of afkeer. Is de reactie ‘Ja, maar mijn conditie is weg’, dan is jouw antwoord ‘Daar zijn wij voor!’

Lees ook: Motiveren: zo maak jij van een zwemmer een zwemfan

Stap 2: ‘Het enige wat jij moet doen, is jouw actieve aanwezigheid brengen’ 

Laat dat blije hoofd ook zien. Laat de klant voelen hoe welkom hij (weer) is, hoe blij jij bent weer les te mogen geven. Spreek je dankbaarheid uit. Laat weten hoe fijn het is dat ze er weer zijn, want dat is echt al een grote stap voor een aantal. Juich, lach, high five!

Stap 3: Overtuig van eigen kunnen en laat hun capaciteiten zien 

Na de warming up zeggen: ‘De kop is er af, het lijkt alsof jullie nooit zijn weggeweest! Kijk eens hoe goed dit nu al ging, dit komt helemaal goed in de les. We gaan door!’ Belicht de mooie dingen: ‘Zo hey, lekker jumps’, ‘Met die flexibiliteit is niets mis’, ‘Die combinatie hebben jullie snel door, zeg!’ En af en toe met een knipoog ze een peetje porrend stimuleren mag natuurlijk ook. Prikkel zodat ze de grens weer durven op te zoeken. Want anders heb je misschien geen ‘growth mindset’ opties meer. Te veel complimenten maakt mensen lui, vooral als je hun identiteit benadrukt. Hou het daarom vooral ook meer op wat ze doen tijdens de les: ‘Hij gaat lekker vandaag’, ‘Jullie gaan er voor’. En niet ‘Dit kunnen jullie goed.’

Stap 4: Geef ze keuzes, er is altijd een progressie of regressie mogelijk 

Stimuleer om meer te doen, maar zorg dat mensen de grenzen (leren) kennen. Zowel inductief en deductief lesgeven: ‘Dit juist wel, dit beter niet’. Inductief lesgeven betekent ook ‘Het gaat niet om mij, het gaat om jullie’, ‘Ik sta op de kant, dus ik voel geen weerstand. Jullie wel, dus zoek hem op!’

Stap 5: Wees jezelf

Wees authentiek (vanuit je hart en zowel in denken als in doen), uniek (jij bent jij en je mag er zijn zoals je er bent) en integer (betrouwbaar, respectvol, professioneel). Je gedrag zal dat uitstralen. Houd jezelf scherp, wees alert en blijf bewust. Ook jij hebt misschien weer wat motivatie nodig. Bedenk waar jij je energie uithaalt. Waarvan krijg jij dat blije hoofd? 

Deze column is geschreven door Katrien Lemahieu en verscheen eerder in ZwembadBranche #82