Motiveren: zo maak jij van een zwemmer een zwemfan

Iedereen moet weer opstarten na de zomer. Het duurt soms even om in het ritme te komen. Of tijdens de zomer zijn er allemaal plannen gemaakt en nu het zover is, blijkt het och lastiger om deze daadwerkelijk uit te voeren. Ons gedrag is en blijft een interessant fenomeen. We willen van alles en als het dan niet lukt, valt het ons tegen. Want natuurlijk is zwemmen heel leuk en ook nog eens heel gezond. Maar dan is het nog lastig voor sommigen om elke keer weer die tas in te pakken en naar het zwembad te gaan. Ook jij herkent dit vast wel in jouw zwembad. Nu kun je steeds weer herhalen dat het allemaal zo leuk is, maar weet je dat je met Motivational Interviewing (MI) veel meer kan bereiken?

Aanmodderen
We weten heel goed wat we zouden moeten doen, maar het daadwerkelijk doen is vaak een stap te ver. Het pakken van je zwemspullen en het vertrekken naar het zwembad, terwijl je ook op de bank kan blijven zitten, blijkt voor sommigen toch wel lastig. Ondanks dat men weet dat het goed is en ook ondanks dat men zich vooraf realiseert dat men zich daarna ook echt beter voelt. Hoe motiveer je dan iemand om toch te komen? Motivatie is onderhevig aan veranderingen en kan afnemen of juist groeien. Begeleiding is hierbij van groot belang, alleen hoe trigger je iemand en raakt diegene daadwerkelijk gemotiveerd? Een goed gesprek is cruciaal. Alleen je kunt nog zo enthousiast zijn, jouw enthousiasme zorgt niet altijd voor een blijvende verandering. Je kunt ook advies geven. Maar geef je te veel advies, haakt iemand af. En zeg je te weinig, laat je iemand aanmodderen. Hoe dan wel?

Meer vertrouwen, minder weerstand
Het gaat uiteindelijk om het versterken van de ‘intrinsieke motivatie’, een behoefte om iets te doen dat geheel vanuit iemand zelf komt. Motivational Interviewing (MI) is hierbij een veelgebruikte tool. Een persoongerichte gespreksstijl waarbij vertrouwen wordt opgebouwd, de weerstand wordt verminderd en de focus ligt op de gedragsverandering. Principes van MI zijn het nauwkeurig begrijpen van iemand zijn standpunt, vermijden van weerstand en het verhogen van zijn eigen effectiviteit. De grondleggers en geestelijke ‘vaders’ van MI zijn Miller & Rollnick, William Miller en Stephan Rollnick. Motivational Interviewing is voor het eerst beschreven in 1983 door William Miller. Miller werkte in de verslavingszorg en ontdekte de kracht van intrinsieke motivatie. De gebruikelijk technieken in de jaren ’70 en ’80 lieten niet toe dat de begeleider stuurde in het gesprek. Miller deed dit wel, maar zodanig dat uiteindelijk toch de client de motieven voor verandering noemde en niet hij las begeleider. Doordat Miller samen ging werken met Rollnick ontwikkelde de aanpak van Motivational Interviewing zich.

Lees ook: Plezier grootste reden om te bewegen, zwemmen is natuurlijk heel leuk!

Gelijkwaardig gesprek
De essentie van MI is dat de motivatie tot verandering vanuit iemand zelf komt en niet van buitenaf wordt opgelegd. Het is de taak van de begeleider om hierbij te ondersteunen. Maar zeker niet om vervolgens te gaan overtuigen. De gespreksstijl is over het algemeen rustig en ontlokt informatie en is zeker niet sturend. Het gaat ook altijd om een gelijkwaardig gesprek. Het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn, het werkt zelfs in korte gesprekken en ook als men nog niet echt gemotiveerd is. Belangrijk is ook om mee te gaan met de weerstand. Hiermee wordt bedoeld dat je er niet tegenin gaat, maar een vraag of probleem teruggeeft aan de ander. De ander moet juist de zwakke en sterke kanten ontdekken en zelf argumenten formuleren waarom hij iets wel of niet wilt. Bovenal is het van belang dat iemand zelf tot inzichten komt en niet voelt alsof het van buitenaf wordt opgedragen. Pas dan bereik je de ‘intrinsieke’ motivatie. Kortom: Stel open vragen, spreek waardering uit en luister actief.

Wil je meer weten? Bij Alles over Sport kun je een aantal filmpjes bekijken.




Piscine