Niet zwemmen en toch blijven bewegen: hoeveel stappen per dag?

Nu de zwembaden nog steeds alleen zwemles mogen geven, zijn er veel zwemfans die niet kunnen bewegen in het water. Wat mogen we nog wel in deze harde lockdown? Wandelen! Of zoveel mogelijk stappen maken. Waarschijnlijk heb je wel gehoord van de ‘Ommetje-app’ of het ‘stappentellen’ wat sinds de opkomst van stappentellers in smartphones en smartwatches door veel mensen wordt bijhouden. Waarbij het niet alleen gaat om wandelen, maar ook om alle stappen die we tussendoor zetten. Hierbij wordt vaak een richtlijn genoemd van minimaal 10.000 stappen per dag. Maar waar komt dit getal vandaan en is 10.000 echt het minimum? Tom Offringa, fysiotherapeut bij FIT.NL vertelt hier meer over.

10.000 stappen per dag?

Als er gekeken wordt naar de richtlijn van de World Health Organization (WHO) omtrent fysieke activiteit, dan wordt er met geen enkel woord gerept over het moeten zetten van 10.000 stappen per dag. Deze richtlijn geeft namelijk alleen aan dat een volwassene rond de 150 minuten per week aan activiteiten moet doen op een gemiddelde intensiteit. Of 75 minuten per week op een hoge intensiteit. In Nederland is op dit moment de norm dat iemand 30 minuten matig intensief moet bewegen op tenminste 5 dagen per week. In rapporten van het ministerie van volksgezondheid en sport wordt evenmin het getal van 10.000 stappen genoemd.

Waar komt die 10.000 stappen per dag vandaan?

Het getal van 10.000 stappen werd als eerste genoemd door een technologiebedrijf in Japan in 1965. Zij geloofden dat het dagelijks zetten van 10.000 stappen zou zorgen voor een verkleining van de kans op hart- en vaatziekten. Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar hoeveel stappen iemand dagelijks moet zetten. Dit blijkt afhankelijk te zijn van leeftijd en leefstijl. Maar uit verschillende studies blijkt dat volwassenen die dagelijks 7000-8000 stappen zetten, in de meeste gevallen voldoen aan de Norm Gezond Bewegen van 30 minuten per dag. Belangrijk om hierbij op te merken is dat om aan deze norm te voldoen, in ieder geval 3000 stappen op een matig intensief niveau moeten worden gezet.

Lees ook: Neemt je conditie af nu je niet kunt zwemmen?

Gezondheidswinst

Als eerste is het goed om te weten dat elke vorm van bewegen op elke intensiteit gezondheidswinst oplevert. Zo is bekend dat matig intensief bewegen zorgt voor een verlaging van het sterfterisico. Verder zorgt bewegen bijvoorbeeld voor een verlaging van de kans op hart- en vaatziekten. Als er specifiek gekeken wordt naar het aantal stappen dat iemand per dag zet, is de grootste gezondheidswinst te behalen bij mensen met een zittende leefstijl. Zo laat onderzoek zien dat bij een toename van 1000 stappen per dag de kans op nekklachten afneemt met 14%. De kans op lage-rugklachten neemt ook af bij een toename van activiteit – maar om hoeveel stappen het dan zou gaan, is nog niet vastgesteld. In een andere studie is vastgesteld dat het afleggen van 10.000 stappen per dag zorgt voor een verlaagde bloeddruk en een verlaagde kans op depressies/stemmingswisselingen. Een nadeel van dit onderzoek is dat er niet gekeken is of deze gezondheidswinst ook te behalen is bij minder dan 10.000 stappen.

Conclusie

Om aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen te voldoen, lijkt het voldoende om 7000-8000 stappen per dag te doen. Ook voor het behalen van gezondheidswinst hoeft er niet aan 10.000 stappen per dag te worden voldaan. Naar ons idee is het aantal stappen dat per dag gelopen moet worden erg afhankelijk van je gezondheid en leefstijl op dit moment. Bij een inactief persoon is het lopen van bijvoorbeeld 1000 stappen extra per dag al een mooi streven. Ons advies: probeer dagelijks 3000 stappen te zetten op een matig intensief niveau en in totaal minstens 7000-8000 stappen.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houdt je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.





Hellebrekers