Dingen die we denken

Mijn interesse in het menselijk gedrag en de drijfveren en overtuigingen die daar een rol bij spelen wordt deze tijd weer aangewakkerd door de mediaberichten waarin staat dat veel mensen worstelen met sombere gevoelens en daardoor blijven hangen in negatieve gedachten. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over deze volgorde, het werkt juist andersom. Je hebt geen negatieve gedachten omdat je je somber voelt, je gaat je somber voelen als je steeds negatieve gedachten hebt. Misschien denk je dat dit geen verschil maakt, maar niets is minder waar.

Beïnvloeden

Stel het is zomer en je ziet in de ochtend dat het regent. Waarschijnlijk ben je dan teleurgesteld of boos. De vraag is dan echter: welke gedachte zit er tussen het zien van de regen en het gevoel dat je krijgt? Als je naar het strand wilde gaan, dan is het logisch dat je teleurgesteld bent. Maar als je vandaag alle planten water wilde geven omdat ze droog staan, ben je juist blij. Dit laat zien dat er eerst een gebeurtenis (het regent) is, vervolgens een gedachte (teleurstelling of niet) en dan pas het gevoel (boos of blij). We zijn ons er niet altijd bewust dat die gedachte door ons hoofd flitst en ook dat die gedachte negatief of positief kan zijn en daarmee je gevoel kan beïnvloeden.

Gedachten

Elk mens heeft zo’n 60.000 gedachten per dag en dat zijn vaak dezelfde gedachten. Je kunt je voorstellen wat een impact het op je heeft als dit steeds dezelfde, negatieve gedachte is. Eigenlijk zegt er dan een stemmetje de hele dag dat bepaalde dingen niet zijn zoals ze eigenlijk zouden moeten zijn. Logisch dat je daar somber van wordt. Maar gelukkig is er een manier om je rustiger, hoopvoller, blij of gelukkig te laten voelen. Je hoeft je gedachten namelijk niet voor waarheid aan te nemen. Dat stemmetje in je hoofd hoef je niet altijd te geloven. Wanneer zo’n negatieve gedachte voorbijkomt, kun je ervoor kiezen om die negatieve gedachte te vervangen door een gedachte waar je je beter door voelt.

Gevoel

Hoe begin je daar mee? Vervang steeds de gedachte door een nieuwe gedachte die nét iets beter voelt. Neem als voorbeeld de huidige harde lockdown. Negatieve gedachte: ‘wat een ellende, lange sluiting heeft gevolgen voor zwemveiligheid, zorgen over de zomer.’ Gevoel: somber, boos, zorgen. Nieuwe gedachte: ‘het vaccineren is volop begonnen, het einde van de lockdown komt dichterbij.’ Gevoel: twijfel. Nieuwe gedachte: ‘ik zie nog niet alle bezoekers, kan niet wachten om ze in het echt weer te zien’. Gevoel: ongeduld. Nieuwe gedachte: ‘de kinderen die nu weer beginnen zijn wel wat conditie kwijt, maar geen vaardigheid.’ Gevoel: positieve verwachting. Nieuwe gedachte: ‘gelukkig mogen we zwemles geven en hopelijk mogen we straks weer meer’. Gevoel: optimisme.

Uitdagingen

Uiteraard zijn dit maar voorbeelden, je kunt zelf invullen wat jouw nieuwe gedachten zijn. Het is daarbij vooral belangrijk dat je op zoek gaat naar gedachten die ervoor zorgen dat je een beter gevoel krijgt. Uiteraard kun je dit bij andere gebeurtenissen op dezelfde wijze oefenen. Persoonlijk helpt het mij enorm om op die manier om te gaan met uitdagingen. Ik neem ook graag voorbeeld aan jonge kinderen die veel minder last hebben van ‘het stemmetje’ en zich nu moeiteloos aanpassen en niet somber of depressief worden. Zij pasten zich aan het online lessen aan en vervingen de sportclubjes door wandel- en fietstochtjes. Gelukkig maar dat wij aan de rand van een natuurgebied wonen, zo’n tochtje komen onze kleinkinderen graag opwarmen met warme chocolademelk!

Deze column is geschreven door Claartje Driessen.





E.B.T.C.